بیشتر بدانیم

سیستم مدیریت انبار چیست؟ و چه مزیتی برای کسب و کار ها دارد

منظور از سیستم مدیریت انبار چیست؟

سیستم مدیریت انبار شامل نرم افزار و فرآیند هایی است که به سازمان ها امکان میدهد تا از زمان ورود کالا و یا موارد دیگر به انبار تا زمان انتقال کالا, انبار را کنترل کنند. سیستم مدیریت انبار برای کمک به کاربران در بهبود کارایی ردیابی موجودی و لوازم هنگام حرکت از طریق یک انبار یا مرکز توزیع, ساخته شده است. همچنین سیستم مدیریت انبار فرآیند های خاصی همچون دریافت, چیدن و کنار گذاشتن محصولات سریعتر و دقیق تر میکند.

برای آشنایی با سیستم مدیریت یکپارچه پیشنهاد میکنیم مقاله سیستم مدیریت یکپارچه چیست را مطالعه نمایید.

سیستم مدیریت انبار چیست؟

سیستم مدیریت انبار چه کاری انجام میدهد؟

انبارها در مرکز تولید و عملیات زنجیره تأمین قرار دارند زیرا در آنها کلیه مواد استفاده شده یا تولید شده در آن فرآیندها از مواد اولیه گرفته تا کالاهای نهایی نگهداری می شود. هدف از طراحی سیستم مدیریت انبار کمک به اطمینان از انتقال کالا و مواد در انبار ها به کارآمد ترین و مقرون به صرفه ترین است. سیستم مدیریت انبار بسیاری از توابع را کنترل می کند که این حرکات را امکان پذیر می کند ، از جمله ردیابی موجودی ، برداشت ، دریافت و راه اندازی.

سیستم مدیریت انبار چیست و چه کاری انجام میدهد

مزیت و ویژگی های سیستم مدیریت انبار

نرم افزار مدیریت انبار چه به عنوان یک سیستم مستقل یا به عنوان بخشی از محموعه برنامه ریزی سازمانی (ERP) یا محموعه مدیریت زنجیزه تامین(SCM) به کمک تجارتتان خواهد آمد, مهمترین مزیت های یک سیستم مدیریت انبار شامل:

  • کارآمد تر کردن وظایف ها

برخی از شرکت ها گزینه هایی برای کاهش خطاهای انسانی و سرعت بخشیدن به کار های انبار ارائه میدهند به عنوان مثال بارکد یا اسکن میتواند مرتب سازی, شمارش و چیدن را ایجاد کند.

  • جلوگیری از هدر رفتن هزینه های اضافی

با استفاده از ابزار های گزارشگیری مانند پیش بینی تقاضا و موجودی های تحت مدیریت فروشنده اطمینان حاصل کرد که هیچ محصولی هدر نمیرود.

  • خدمات بهتر به مشتریان

احتمالا یکی از بزرگترین مزیت هایی که انبار ها باید داشته باشند, رابطه بین تامین کنندگان و خریداران است. نرم افزار مدیریت انبار میتواند زمان چیدن, بسته بندی و حمل و نقل را کاهش بدهد.این باعث میشود تا مشتریان زودتر خریدهای خود را انجام دهند و به طور کلی از روند کار راضی باشند.

سیستم مدیریت انبار چیست و مزایای استفاده از آن

مزایای رقابتی استفاده از نرم افزار مدیریت انبار

با اتوماسیون عملیات اساسی انبار, نرم افزار سیستم مدیریت انبار میتواند به شما نسبت به سایر مشاغل در بازار برتری دهد از جمله:

  • رشد در تجارت خود

هر چه تجارت شما بزرگتر شود, باید بیشتر پیگری کنید و اگر در این وضعیت فاقد ابزاری استاندارد و قابل استفاده برای تنظیم انبار خود باشید, میتواند دردسر های زیادی را به وجود بیاورد. و همین امر باعث میشود تا سرمایه گذاری بر روی یک سیستم مدیریت انبار گزینه هوشمندی باشد.

  • افزایش بهره وری

علاوه بر همه این مزیت هایی که تا به اینجا فهمیدیم, نرم افزار مدیریت انبار میتواند در وقت تیم شما صرفه جویی کند, که به نوبه خود باعث صرفه حویی در هزینه های شما و افزایش روحیه تیم میشود.

  • شفافیت در کار

ابزار های گزارشگیری میتواند دید بسیار واضح و گسترده تری نسبت به محصول شما داشته باشند, به شما کمک میکند برای پاسحگویی به خواسته ها برنامه ریزی کنید و همچنین ارتباط نادرست بین شما و مشتریان را کاهش دهد.

برای اینکه بتوانید با مشتریان خود ارتباط خوبی داشته باشید توصیه میکنیم حتما مقاله سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان چیست را بخوانید.

وظایف کلیدی سیستم مدیریت انبار

وظایف کلیدی یک سیستم مدیریت انبار چیست؟

در این بخش میخواهیم برخی از مهمترین وظایفی که یک سیستم مدیریت انبار دارد را با هم بررسی کنیم:

  • بهبود دید موجودی

در داشبورد اصلی مدیریت انبار میتوانید سرعت تحقق سفارشات, زمان آماده سازی و موجودی محصولات را ببینید و همه چیز را زیر نظر داشته باشید.

  • کار های بهینه و مدیریت کار ها

با استفاده از مدیریت نیروی کار ، سخت افزار بارکد ، ردیابی موارد ، دستورالعمل های برداشت خودکار و بسیاری از ویژگی های دیگر ، فرآیندهای انبار شما روانتر پیش می روند و شما ، کارمندان ، تأمین کنندگان و مشتریانتان شادتر خواهید بود.

  • پس انداز با کاهش خطا

با سیستم مدیریت انبار کار های کمتری انجان میشود, محصولات کم مصرف شناسایی شده و خطای انسانی کمتری دارد.

  • مشتری های خوشحال

با توجه به در دسترس بودن محصولات و زمان حمل و نقل و تحوبل سریعتر میتوانید توجه مشتریان را به خود جلب کنید و مشتریانی وفادار و ماندگار ایجاد کنید.

 

نظرات