بیشتر بدانیم

دیجیتال مارکتینگ چیست و چه اهمیتی برای کسب‌و‌کار شما دارد؟

امروزه با در دسترس بودن اینترنت هر روزه به تعداد افراد آنلاین در این فضا افزوده می‌شود، به همین جهت می‌توان فهمید که روش خرید مردم نیز در حال تغییر است، یعنی بازاریابی آفلاین همانند گذشته دیگر موثر نیست.

بازاریابی، نوعی برقراری ارتباط هدفمند با مخاطبان کسب‌و‌کار (پرسونا) در مکان و زمان مناسب می‌باشد، دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال نیز از همین منطق پیروی می‌کند با این تفاوت که شما باید در جایی جدید و با ابزارهای متفاوت آنها را ملاقات کنید یعنی در اینترنت.

در این مقاله میخواهیم در مورد بازاریابی دیحیتال حرف بزنیم که روشی موثر برای جذب و تعامل با افراد است، اگر صاحب یک کسب‌و‌کار هستید و یا علاقه به مباحث دیجیتال مارکتینگ و کارآفرینی دارید، ادامه مقاله را از دست ندهید.

دیجیتال مارکتینگ چیستدیجیتال مارکتینگ چیست؟

اگر بخواهیم یک نگاه کلی به بازاریابی دیجیتال داشته باشیم، بازاریابی دیجیتال شامل تمام تلاش های بازاریابی برای جذب مخاطب و متعهد کردن آن برای استفاده از خدمات و محصولات ما است. البته که دیجیتال مارکتینگ ابزار ها و روش های بسیار زیادی دارد اما هدف اصلی که همه این ابزار ها و روش ها دارند همان تعریف ساده و کوتاهی است که کمی بالاتر درمورد دیجیتال مارکتینگ توضیح دادیم.

کسب و کار ها از کانال های دیجیتال مانند شبکه های اجتماعی، موتورهای جستجو، ایمیل و وب‌سایت‌ها برای ارتباط و تعامل با مشتریان فعلی و احتمالی خود استفاده میکنند. اما چیزی که خیلی مهم است نحوه برخورد آنها با مشتریان و اینکه چگونه محصولاتشان را به آنها معرفی می‌کنند تا بیشترین فروش را داشته باشند. این کاری است که دیجیتال مارکتینگ با کسب و کار ها میکند، جذب مشتری بیشتر و در نتیجه فروش بیشتر.

پیشنهاد میکنیم برای اینکه بدانید چگونه و با چه ابزاری مشتریان خود را مدیریت کنید، مقاله سیستم مدیریت ارتباط با مشتری را مطالعه نمایید.

نقش بازاریابی دیجیتال در کسب و کار ها

نقش بازاریابی دیجیتال برای کسب‌و‌کار ها

در گذشته نه‌چندان دور در بازاریابی سنتی، تبلیغات محیطی، ارتباط تلفنی و یا بازاریابی فیزیکی وجود داشت اما در بازاریابی دیجیتال همه چیز به صورت آنلاین انجام می‌شود. این به معنای آن است که امکانات بسیار بیشتری برای دسترسی برندها وجود دارد مانند ایمیل، ویدیو، رسانه‌های اجتماعی و موتور‌های جستجو در رقابت امروز، بازاریابی دیجیتال برای کسب و کار و آگاهی از برند شما (Brand Awareness) حیاتی است.

امروزه همه برندها صاحب وبسایت هستند و یا اگر وبسایت ندارند حداقل حضور در شبکه های اجتماعی یا استراتژی شبکه‌های اجتماعی را دارند. بازاریابی دیجیتال به شرکت ها کمک میکند تا در بستر اینترنت محصولات و خدمات خود را معرفی و به مشتریان خود نشان دهند و فرصت دیده شدن داشته باشند.

برای اینکه مزیت های داشتن یک وب‌‌سایت برای کسب و کار ها را بدانید، پیشمهاد میکنیم مقاله 6 دلیل اهمیت وب‌سایت برای شرکت ها چیست را بخوانید!

اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای مشاغل

چرا دیجیتال مارکتینگ اهمیت زیادی دارد؟

بازاریابی دیجیتال به کسب و کار ها کمک میکند با استفاده از روش های نوین مخاطبان بیشتری نسبت به گذشته به دست بیاورند و چشم اندازهایی را که احتمالا محصول یا خدمات شما را خریداری میکنند هدف قرار دهند. علاوه بر این، هزینه های کمتری نسبت به روش های سنتی دارد و به شما امکان اندازه گیری موفقیت استراتژی را به صورت روزمره میدهد و می‌توانید بر اساس صلاح‌دید روش بازاریابی‌تان را اصلاح کنید.

بازاریابی دیجیتال چیست و اهمیت آن برای مشاغل

دیجیتال مارکتینگ برای همه مشاغل مفید است؟

جدا از اینکه بازاریابی دیجیتال در فروش شرکت‌ها تاثیر قابل توجهی دارد، بدون شک می‌توان گفت برای همه ابعاد یک کسب‌وکار نیز مفید می‌باشد، به عنوان مثال یکی از مزایای دیجیتال مارکتینگ این می‌باشد که به کمک آن میتوانید شخصیت‌ مشتریان و مخاطبان هدف خود را شناسایی کرده و دقیق‌تر نیاز آنها را بدست بیاورید و محصول، خدمت و همچنین محتوای با ارزش و درخور توجه آن‌ها را تولید نمایید. البته یقینا همه مشاغل نمی‌توانند و نباید از یک استراتژی یکسان برای بازاریابی دیحیتال خود استفاده کنند.

مقاله پیشنهادی: بازاریابی در شبکه های اجتماعی چیست؟

یک دیجیتال مارکتر چه کاری انجام میدهد

یک دیجیتال مارکتر چه کاری انجام می‌دهد؟

یک دیجیتال مارکتر مسئولیت هدایت یک برند به سمت اهدافش از طریق همه کانال‌های دیجیتال چه رایگان و چه پولی را به عهده دارد. این کانال ها شامل شبکه های اجتماعی، وبسایت خود شرکت، رتبه‌بندی موتورهای جوستجو، ایمیل، انواع تبلیغات نمایشی و بلاگ شرکت است.

بازاریاب دیجیتال، معمولاً بر روی یک شاخص کلیدی عملکرد (KPI) متفاوت برای هر کانال تمرکز می کند تا بتواند عملکرد شرکت را به درستی در هر یک اندازه گیری کند. به عنوان مثال یک بازاریاب دیجیتال که مسئولیت سئو سایت را برعهده دارد بر روی "ترافیک ارگانیک" وبسایت تمرکز میکند و میزان بازدید کنندگانی که از طریق جستجو گوگل وارد سایت می‌شوند را اندازه گیری میکند.

مقاله پیشنهادی: سئو چیست؟

بازاریابی دیجیتال امروزه در بسیاری از نقش های بازاریابی انجام می شود، در شرکت های کوچک یک متخصص ممکن است همزمان چندین نقش را داشته باشد، اما در شرکت های بزرگتر هر نقش متخصصان خاص خودش را دارد و فقط بر روی یک یا دو کانال دیجیتال تمرکز می‌کنند.

چگونه یک پروژه دیجیتال مارکتینگ انجام میشود

مراحل انجام پروژه دیجیتال مارکتینگ

بعد از توضیح چیستی دیجیتال مارکتینگ، سوال اساسی دیگری نیز مطرح میشود!!
چگونه یک پروژه دیجیتال مارکتینگ به انجام می‌رسد؟

برای جواب این سوال اولا باید متوجه باشیم که در دنیای امروز، علوم گوناگون متشکل از بخش‌های تخصصی مختلفی هستند که یقینا نمی‌توانیم در همه این زمینه‌ها متخصص شویم. البته قطعا داشتن اطلاعات کلی در همه این زمینه‌ها به ما کمک می‌کند به عنوان یک مبتدی، مسیر خودمان را در این اقیانوس پیدا کنیم و یا به عنوان صاحب کسب‌و‌کار با یک نگاه کلی نسبت به این فضا با متخصصین تعامل سازنده ای برقرار نماییم و به موفقیت نزدیک شویم. در دنیای دیجیتال مارکتینگ، سه عنصر حیاتی، موفقیت را برای متخصصین این حوزه می‌تواند تضمین کند. این سه عنصر کلیدی استراتژی، تاکتیک‌ها و تکنیک هاست، در ادامه این موارد را توضیح خواهیم داد، با ما همراه باشید. برای درک بهتر این موارد و، هر کدام از این موارد را جداگانه تعریف خواهیم کرد و به ترتیب به چگونگی عملکرد آنها و ابزار های مورد استفاده خواهیم پرداخت.

هنگامی که ما در مورد برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی صحبت می کنیم، اغلب حتی در میان متخصصین، در مورد برخی مفاهیم اساسی سردرگمی وجود دارد.
ممکن هست پیش پا افتاده به‌نظر برسد، اما درک چگونگی تمایز بین یک استراتژی، یک تاکتیک و یا یک تکنیک، برای جلوگیری از اشتباهات راهبردی و افزایش احتمال دستیابی به نتایج مطلوب، ضروری است.

استراتژی در بازاریابی اینترنتی

  • استراتژی

استراتژی چیزی نیست جز یک نمای کلی، که شرکت برای دستیابی به اهدافش، ترسیم کرده است. آگاهی ما از شرایط، موقعیت‌ها و تهدیدها که مدل و مسیر ما برای به خدمت گرفتن قدرت های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... را برای رسیدن به اهداف مورد نظر به ما نشان می‌دهد. بنابراین می‌توان گفت استراتژی نوعی علم است. استراتژی مهم و معمولا پیچیده است زیرا منابع موجود برای دستیابی به این اهداف معمولاً محدود هستند.

استراتژی به طور کلی شامل تعیین اهداف، تعیین اقدامات برای دستیابی به اهداف و بسیج منابع برای اجرای اقدامات است.

یک استراتژی، نحوه و نمای کلی دستیابی به اهداف را با استفاده از منابع موجود بیان می کند.

تاکتیک ها در دیجیتال مارکتینگ

  • تاکتیک

گفته شد استراتژی یک چشم انداز بلند مدت است که عملکرد شرکت را بر اساس اهداف خاص هدایت می کند، اما تاکتیک‌ها، با روش‌های عملیاتی نشان داده می شوند.
به عنوان مثال تصور کنید استراتژی ما این است که از نقطه الف به نقطه ب برسیم؛ و برای رسیدن به نقطه ب 3 راه وجود دارد، اینجا تاکتیک‌ها با توجه به استراتژی به ما نشان می‌دهند از چه راهی اقدام کنیم.

تکنیک ها در پروژه دیجیتال مارکتینگ

  • تکنیک‌

وقتی استراتژی و تکنیک‌ها را ترسیم کرده باشید، در این صورت به مورد دیگری نیز نیاز پیدا خواهید کرد. تکنیک‌ها مجموعه قوانینی هستند که به صورت تخصصی در شرایط جزئی مختلف به ما میکنند تا با راندمان بالاتر و خطای کمتری به هدفمان دست پیدا کنیم. با توجه به مثال بالا این که از نقطه الف به نقطه ب بروید یک استراتژی است. این که کدام راه را انتخاب کنید، یک تاکتیک؛ و این که مثلا با موتور بروید یا اتوموبیل، تکنیک محسوب می‌شود. پس تکنیک شامل شناسایی دقیق اهداف و مناسب‌ترین ابزار برای دستیابی به آنها است.


نظرات