بیشتر بدانیم

طراحی رابط کاربری چیست؟ و اهمیت آن در طراحی سایت

تا به حال شده است وارد سایتی شوید و نتوانید با آن ارتباط برقرار کنید؟از شلوغی و درهم بودن طراحی های انجام شده کلافه شوید؟بله، از اینگونه سایت‌ها بسیار زیاد هستند که بدون هیچ منطق و طراحی اصولی ای طراحی شده‌اند و اعصاب مخاطب را نشانه میگیرند.

طراحی رابط کاربری چیست؟

طراحی رابط کاربری یا UI مخفف کلمه (User interface) فرآیندی است که طراحان برای ایجاد رابط در نرم افزار ها یا وب سایت ها با هدف آسانتر و لذت بخش تر کردن آن برای مخاطب ایجاد میکنند. رابط کاربری به طراحی گرافیکی و قرار گیری اشکال در سایت اشاره دارد.

طراحی رابط کاربری چیست؟

طراحی رابط کاربری برای کاربران

رابط کاربری یعنی نقاط دستیابی کاربران برای تعامل با طرح ها است که در 3 قالب معرفی میشوند:

رابط کاربری گرافیکی(GUIs):کاربران با نمایش های بصری در پنل های کنترل دیجیتال ارتباط برقرار می کنند. دسک تاپ کامپیوتر یک رابط کاربری گرافیکی است.

رابط های کنترل صدا(VUIs):کاربران نیز میتوانند از طریق صدای خود با پنل های کنترل دیجیتال ارتباط برقرار کنند مانند دستیار های هوشمند,siri در آیفون

رابط های مبتنی بر ژست:کاربران از طریق حرکات بدنی در فضاهای 3 بعدی میتوانند ارتباط بگیرند مانند بازی های واقعیت مجازی(VR)

طراحی رابط کاربری چیست و موارد طراحی یک رابط کاربری خوب

مهمترین نکات طراحی یک رابط کاربری خوب چیست؟

  • کاربران به سرعت طرح ها را قضاوت میکنند, یعنی در واقع شما چند ثانیه فرصت دارید تا امکانات و قابلیت های سایت‌تان را معرفی کنید.

آنها به طراحی شما اهمیت نمیدهند، بلکه به راحتی و انجام وظایف خود با کمترین زمان اهمیت میدهند. بنابراین, کاربران خود را به خوبی شناسایی کنید, زمینه و جریان های کاری آنها را پیدا کنید تا بهترین و بصری ترین رابط های کاربری را که تجربه های بی نظیری را ارائه میدهند تنظیم کنید.

  • رابط کاربری نیز باید لذت بخش هم باشد.

وقتی طراحی شما نیاز های کاربران را پیش بینی کند، آنها میتوانند از تجربه های شخصی خود استفاده کنند، در نهایت اگر آنها را خوشحال کنید, آنها ادامه خواهند داد.

  • رابط کاربری باید ارزش نام تجاری شمارا تقویت کرده و اعتماد مشتریان را جلب کند.

طراحی خوب، طراحی احساسی است. مشتریان احساسات خوب را با برند هایی برقرار میکنند که همیشه با آنها صحبت میکنند و تجربه های لذت بخش و یکپارچه ای را ایجاد میکنند.

تفاوت طراحی UX و UI

طراحی UI که اغلب با طراحی UX اشتباه گرفته میشود، بیشتر مربوط به طراحی بصری است که قسمتی اساسی از UX یا تجربه کاربری را ایجاد میکنید. اما در طراحی تجربه کاربری(UX) شما همه مواردی را که مربوط به یک تجربه خوب کاربر با سایت شما باشد را طراحی میکنید.

یک رابط کاربری گرافیکی جذاب

داشتن رابط کاربری گرافیکی جذاب کنید

  1. دکمه ها و سایر عناصر را به طور قابل پیش بینی طراحی کنید تا کاربران بتوانند ناخودآگاه از آنها در همه جا استفاده کنند.
  2. قابلیت دید و وضوح بالا : آیکون ها را به وضوح برچسب گذاری کنید و محدوده آنها را مشخص کنید. (به عنوان مثال گذاشتن سایه برای دکمه ها)
  3. رابط ها را ساده نگه دارید و احساس "نامرئی" ایجاد کنید.
  4. به چشم و توجه کاربر در مورد چیدمان احترام بگذارید.
  5. تعداد اقدامات مربوط به انجام وظایف را به حداقل برسانید اما بر روی یک عملکرد اصلی در هر صفحه تمرکز کنید.
  6. کنترل ها را نزدیک اشیایی قرار دهید که کاربران میخواهند آنها را کنترل کنند. (برای مثال یک دکمه مربوط به ارسال فرم باید در نزدیکی فرم باشد)
  7. کاربران را در مورد پاسخها و اقدامات سیستم با بازخورد مطلع کنید.
  8. برای کمک به راهنمایی کاربران و UI از الگو های مناسب طراحی کاهش بار استفاده کنید. (مانند نمونه فرم های از قبل پر کرده)
  9. ثبات نام تجاری خود را حفظ کنید.
  10. همیشه مراحل بعدی را ارائه دهید تا کاربران بتوانند خیلی آسان هر زمینه ای را در وب سایت شما دنبال کنند.

طراحی رابط کاربری چیست و ابزار های طراحی رابط کاربری

بهترین ابزار های طراحی رابط کاربری

InVision
Sketch
Adobe XD
Google slides
Keynote

اگر این مقاله برای شما مفید بود پیشنهاد میکنیم مقاله سایت تک صفحه ای چیست و چه کاربردی دارد را مطالعه نمایید.

 

 

حرف آخر

طراحی رابط کاربری بخشی اساسی در طراحی سایت و تجربه کاربری است, زیرا اگر به این موضوع توجه نشود نمیتوانید با کاربران خود ارتباط موثری برقرار کنید. رضایت و اعتماد آنها را از دست میدهید و در نتیجه کاربران را یکی پس از دیگری از دست میدهید.

 

نظرات