بیشتر بدانیم

وایر فریم چیست؟ 6 دلیل اهمیت وایر فریم در طراحی سایت

بعد از توافق های اولیه یک پروژه نوبت به توافق بر سر طرح اولیه میرسه که اینجا کاربرد وایرفریم چیست نمایان میشود. با طراحی وایرفریم و طرح تفکر مشتری میتوانیم طرح اولیه را بررسی کنیم تا یک قدم به راه اندازی پروژه نزدیکتر شویم. تیم ویلاآرت فعال در حوزه طراحی سایت و خدمات دیجیتال مارکتینگ در راستای بهبود کسب و کار شما وایرفریم را توضیح میدهد. پس با ما همراه باشید.

قبل از هر کاری اگر قصد طراحی سایت یا خدمات مربوط به طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ را دارید میتوانید به صفحه مربوطه بروید و با ما ارتباط داشته باشید.

وایر فریم چیست؟

به طور کلی وایرفریم طرح های سیاه سفید از نحوه قرار گیری عناصر، اندازه، ویژگی های آنها است که مسیر کلی سایت شما را نشان میدهد. وایرفریم در طراحی سایت منظورما لوگو، فونت، رنگ و عناصر واقعی نیست بلکه شامل یک نمای کلی از وبسایت میشود که تنها مسیر راه اندازی پروژه و پروژه نهایی را مورد بررسی قرار میدهد. این را میتوانید به طرح اولیه یک خانه هم در نظر بگیرید. جایی که شما اول محل قرارگیری سازه های لوله کشی، برق و سایر سیم کشی هارا در نظر میگیرید این دقیقا همان وایرفریم در طراحی به حساب میاید.

به همین دلیل اگر مرحله وایرفریم را نادیده بگیرید یا پیمانکار طرح اولیه خانه را ارزیابی نکند در ادامه ممکن است فاجعه بار باشد و به مشکلات بزرگی برخورد کنید. در ادامه برای تقویت اینکه اهمیت وایرفریم را بیشتر متوجه شوید 6 دلیل اصلی اهمیت وایرفریم در طراحی سایت را مورد بررسی قرار میدهیم پس با ما همراه باشید.

طرح کلی با وایرفریم

  • وایرفریم معماری سایت را به صورت بصری نمایش می دهد

نقشه سایت می تواند کمی انتزاعی باشد، به خصوص آنهایی که بسیار بزرگ هستند. با بردن نقشه سایت به وایرفریم، اولین فرآیند بصری واقعی برای یک پروژه آغاز می شود. وایرفریم ماهیت انتزاعی یک نمودار جریان را بدون حواس‌پرتی به چیزی واقعی و ملموس تبدیل می‌کند. این مرحله تضمین می کند که همه طرفین در یک صفحه هستند.

نقشه سایت شما یک چک لیست است. طرح بندی ها یک طرح کلی هستند. آنها اهداف صفحه و جریان اطلاعات را در نظر می گیرند. وایرفریم به تیم های طراحی وب اجازه می دهد - از تجربه کاربری UX گرفته تا نوشتن رایتینگ - شروع به بررسی هدف بازدیدکننده کنند. معماری سایت - ناوبری، سازماندهی صفحات اصلی و زیرصفحات، جریان کاربر از طریق قیف های تبدیل - همه اینها در یک وایرفریم به منصه ظهور می رسد.

در این مثال، یک ناوبری اولیه و ثانویه و همچنین یک گزینه پیمایش صفحه وجود دارد. در نقشه سایت، این ممکن است درهم به نظر برسد. وایرفریم در طراحی سایت نشان می دهد که چگونه این ناوبری پیچیده می تواند به طور موثر کار کند.

مقاله پیشنهادی : چگونه برند خود را بسازیم؟

ویژگی های سایت با استفاده از وایرفریم

  • وایرفریم اجازه می دهد تا ویژگی های وب سایت را مشخص کند

در بسیاری از موارد، مشتریان ممکن است منظور شما را از گفتن «تصویر قهرمان»، «ادغام نقشه گوگل»، «فیلتر کردن محصول»، «جعبه نور» و صدها نوع ویژگی دیگر متوجه نشوند. وایرفریم کردن ویژگی‌های پروژه خاص در یک وب‌سایت، نحوه عملکرد این ویژگی‌ها، محل زندگی آن‌ها در صفحه خاص و میزان مفید بودن آنها را به مشتری ارائه می‌کند.

گاهی اوقات ممکن است تصمیم بگیرید که یک ویژگی را پس از قاب سیمی حذف کنید. شاید فقط با اهداف سایت کار نمی کند. مشاهده ویژگی‌ها بدون هیچ گونه تأثیر خلاقانه به مشتری اجازه می‌دهد تا روی دیگر جنبه‌های به همان اندازه مهم پروژه تمرکز کند و هرگونه انتظار در مورد نحوه اجرای ویژگی‌ها را روشن می‌کند. این همچنین باعث صرفه جویی در زمان در مراحل بعدی پروژه می شود.

  • وایرفریم ها قابلیت استفاده را به پیش می برند!!

این یکی از مهمترین نکات کل فرآیند وایرفریمینگ است. ایجاد وایرفریم در طراحی سایت، قابلیت استفاده را در نمایش طرح‌بندی‌های صفحه در هسته آن‌ها به پیش می‌برد.

همه را وادار می کند تا به سهولت استفاده، مسیرهای تبدیل، نامگذاری پیوندها، قرارگیری ناوبری و قرار دادن ویژگی به طور عینی نگاه کنند. وایرفریم می تواند به ایرادات موجود در معماری سایت شما یا نحوه عملکرد یک ویژگی خاص اشاره کند. پیدا کردن این مسائل در اوایل همیشه بهتر است.

بازدیدکنندگان وب‌سایت هدفی دارند و وایرفریم‌ها به تیم‌های طراحی وب و مشتریان کمک می‌کنند تا روی این هدف تمرکز کنند و چگونه به بهترین شکل به آن برسند. در این مثال، تماس اولیه برای اقدام «یافتن خواص» با دو دکمه CTA بسیار قابل مشاهده، یک شماره تلفن قابل مشاهده و یک پیوند «تماس با ما» در پیمایش ثانویه است.

  • وایرفریم مقیاس پذیری و سهولت به روز رسانی را نشان می دهد.

برای مشتریانی که یک وب سایت مدیریت محتوا خریداری می کنند، این نکته از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وایرفریم بلافاصله مشخص می کند که سایت شما تا چه اندازه رشد محتوا را مدیریت می کند. مقیاس پذیری و انعطاف پذیری مهم است.

به عنوان مثال، اگر در حال حاضر فقط ده محصول ارائه شده دارید، اما در مدت شش ماه ممکن است 100 محصول داشته باشید، می خواهید وب سایت شما بدون تأثیر بر طراحی وب سایت، معماری سایت یا قابلیت استفاده، این رشد را در خود جای دهد. وایرفریم این حوزه های مهم رشد محتوا را شناسایی می کند.

وب سایت ها باید از طریق تغییرات متعدد تجاری در طول حداقل دو سال موثر باقی بمانند، که میانگین طول عمر یک وب سایت است. سایت باید مقیاس‌پذیر، انعطاف‌پذیر و به‌روزرسانی آسان باشد - بدون اینکه بر طراحی کلی تأثیر بگذارد.

  • وایرفریم به تکراری شدن فرآیند طراحی کمک می کند

وایرفریم‌ها به جای تلاش برای ترکیب جنبه‌های عملکرد/طراحی و خلاقیت/برندینگ وب‌سایت در یک مرحله، اطمینان حاصل می‌کنند که این عناصر در یک زمان بررسی می‌شوند. این به مشتریان (و سایر اعضای تیم) اجازه می دهد تا در مراحل اولیه بازخورد ارائه کنند. وایرفریم ها بازخورد را راحت تر از طراحی کامل تسهیل می کنند.

با وایرفریم، مشتریان می توانند به سرعت به عناصر رابطه ای پاسخ دهند (یعنی صفحه A > صفحه فرعی B باید واقعاً صفحه C > صفحه فرعی E > صفحه فرعی F باشد). اینکه چگونه خدمات و محصولات و عناصر تجاری دسته بندی و مرتبط می شوند به حق مهم است. وایرفریم در طراحی سایت فرصتی برای پرداختن به این نکات فراهم می کند. نادیده گرفتن وایرفریم‌ها این بازخورد را به تاخیر می‌اندازد و هزینه‌های ایجاد تغییرات را افزایش می‌دهد، زیرا ماکت‌های طراحی کامل باید دوباره کار شوند، نه فقط وایرفریم‌های ساده.

طراحی سایت یک فرآیند مشارکتی است. وایرفریم فرآیند طراحی را مشارکتی تر و موثرتر می کند. در این مثال، وایرفریم می‌تواند جرقه مکالمات پیرامون دسته‌های ناوبری و اولویت‌های وب‌سایت را ایجاد کند. این گفتگوی مهمی است که باید قبل از شروع طراحی داشته باشید.

صرفه جویی در زمان با وایرفریم

  • وایرفریم در زمان کل پروژه صرفه جویی می کند

برخلاف آنچه برخی ممکن است بگویند، وایرفریمینگ به طرق مختلف در زمان صرفه جویی می کند:

  • طرح های شما حساب شده تر است.
  • تیم توسعه شما متوجه می شود که چه چیزی می سازد.
  • تولید محتوا بسیار واضح تر می شود.
  • شما در مراحل بعدی از هک جلوگیری می کنید.

همه این موارد مواردی هستند که در طراحی وایرفریم در صرفه جویی زمان کمک میکنند که میتوانید با سرعت بیشتری کار را به پایان برسانید.

 

 

حرف آخر

ساخت و طراحی وبسایت یک فرآیند محسوب میشود و باید به مرحله مرحله طراحی آن دقت کنید. وایرفریم جزو مراحل اولیه است که اگه به آن دقت نکنید تا انتها پروژه سردرگم خواهید بود. پس این را در نظر داشته باشید که همانطور که خانه ای را نمیتوانید بدون نقشه و دکوراسیون طراحی کنید یک وبسایت هم نمیتوانید بدون کمک وایرفریم طراحی کنید.


نظرات