بیشتر بدانیم

مفهوم رنگ ها در طراحی

مفهوم رنگ ها در طراحی به خودی خود یک علم و هنر حساب می شود. برخی مشاغل خود را به عنوان مشاوران رنگ یا گاهی مشاوران برند معرفی می کنند. دانستن تأثیرات رنگ بر اکثر افراد یک تخصص فوق العاده ارزشمند محسوب می شود که طراحان می توانند در آن تسلط داشته باشند و به مشتریان خود ارائه دهند.

برای آشنایی بیشتر با دیجیتال مارکتینگ میتوانید مقاله دیجیتال مارکتینگ چیست را مطالعه کنید تا بیشتر با این تخصص آشنا شوید.

در این مقاله ما قصد داریم معانی مختلف در پس رنگ های گوناگون و مفهوم رنگ ها در طراحی را مورد بحث قرار دهیم.

رنگ های گرم

رنگ های گرم شامل قرمز ، نارنجی و زرد و تغییرات این سه رنگ می باشد. اینها رنگهای آتش ، برگهای پاییزی و غروب و طلوع آفتاب بوده و به طور کلی این رنگ ها انرژی زا ، پرشور و مثبت هستند. طراحان در طرح های خود از رنگ های گرم برای بازتاب شور ، شادی ، اشتیاق و انرژی استفاده می کنند.

مفهوم رنگ ها در طراحی

رنگ های سرد

رنگهای سرد شامل سبز ، آبی و بنفش می باشند. این رنگ ها اغلب از رنگ های گرم کم رنگ تر هستند. آنها رنگهای شب ، آب ، طبیعت بوده و معمولاً آرامش بخش هستند. آبی تنها رنگ اصلی در طیف سرد است. این به این معنی است که رنگهای دیگر از ترکیب آبی با رنگ گرم (زرد برای سبز و قرمز برای بنفش) به وجود می آید. به همین دلیل ، در رنگ سبز برخی از ویژگی های زرد ودر بنفش برخی از ویژگی های قرمز وجود دارد. طراحان از رنگ های سرد در طرح هایی که برای ایجاد حس آرامش است، استفاده می کنند.

مقاله پیشنهادی: سئو چیست؟

رنگ های خنثی

 خنثی ها اغلب به عنوان زمینه طراحی عمل می کنند. آنها را معمولاً با رنگ های برجسته تر ترکیب می کنند. اما آنها همچنان می توانند به تنهایی در طرح ها استفاده شوند و می توانند چیدمان های بسیار پیچیده ای به وجود آورند. معانی و برداشتهای رنگهای خنثی بسیار بیشتر از رنگهای گرم و سرد تحت تأثیر رنگهای اطراف آنها می باشد.

ویژگی های رنگ ها در طراحی

رنگ های خنثی و ویژگی های آن ها

  • مشکی

این رنگ از قوی ترین رنگ های خنثی می باشد. از جنبه مثبت، معمولاً با قدرت ، ظرافت و رسمی بودن ارتباط دارد. از جنبه منفی ، می تواند نشانه ی شر ، مرگ و رمز و راز باشد. رنگ مشکی رنگ سنتی عزاداری در بسیاری از کشورهاست. همچنین در برخی فرهنگ ها با شورش همراه است.

مقاله پیشنهادی: طراحی رابط کاربری چیست؟

 بسته به رنگ هایی که با مشکی ترکیب می شوند، می تواند نشانه ی محافظه کار یا مدرن ، سنتی یا غیر متعارف باشد. در طراحی ، رنگ سیاه معمولاً به دلیل خنثی بودن در تایپوگرافی و سایر قسمتهای کاربردی مورد استفاده قرار می گیرد.رنگ مشکی می تواند حس پیچیدگی و رمز و راز را در یک طرح انتقال دهد.

  • سفید 

این رنگ در نقطه مقابل طیف سیاه قرار دارد. اما مانند سیاه ، می تواند تقریباً با هر رنگ دیگری به خوبی همراه شود. رنگ سفید اغلب نشانه ی پاکی ، پاکیزگی و فضیلت است. در بسیاری از کشورها،عروس ها معمولاً در روز عروسی از رنگ سفید استفاده می کنند. همچنین در صنعت مراقبت های بهداشتی ، به ویژه پزشکی، پرستاری و دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ سفید با خوبی و پاکی همراه است و فرشتگان اغلب با رنگ سفید به تصویر کشیده می شوند.

در طراحی ، سفید به طور کلی به عنوان یک پس زمینه خنثی به کار می رود، که اجازه می دهد رنگ های دیگر در یک طرح خودنمایی بیشتری داشته باشند. رنگ سفید در طرح ها زمستان یا تابستان را بسته به نقوش و رنگ های دیگر طراحی شده در اطراف آن نشان می دهد.

  • خاکستری

این رنگ خنثی عموماً در انتهای سرد طیف رنگ در نظر گرفته می شود. گاهی اوقات می توان آن رانشانه ی مضطرب بودن یا افسردگی دانست. در برخی طرح ها می توان به جای رنگ سفید، خاکستری روشن و به جای رنگ مشکی، خاکستری تیره را مورد استفاده قرار داد .

خاکستری عموما رنگ محافظه کاری و رسمی است ، اما می تواند مدرن نیز باشد. گاهی اوقات نیزرنگ عزاداری به حساب می آید. این رنگ را معمولاً در طراحی های شرکتی استفاده می کنند، یعنی جایی که رسمیت و حرفه ای بودن مهم می باشد. خاکستری می تواند یک رنگ بسیار پیچیده به نظر بیاید. خاکستری های خالص سایه های مشکی دارند.

  • قهوه ای 

این رنگ با زمین ، چوب و سنگ ارتباط دارد. این رنگ کاملا طبیعی و خنثی گرم می باشد. رنگ قهوه ای می تواند با اطمینان ، ثبات و خاکی بودن همراه باشد. همچنین می توان آن را یک رنگ کسل کننده حساب کرد.

در طراحی ، قهوه ای معمولاً به عنوان رنگ پس زمینه مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در بافت چوب و گاهی در بافت سنگ مشاهده می شود. این امر به ایجاد حس گرما و سلامت در طرح ها کمک می کند. گاهی قهوه ای در تاریک ترین شکل خود به عنوان جایگزینی برای رنگ سیاه ، چه در زمینه ها و چه در تایپوگرافی به کار برده می شود.

مفهوم رنگ ها

مفهوم رنگ ها به طور خلاصه

 در آخر به طور خلاصه یک راهنمای جامع وسریع برای معانی رایج رنگ هایی که در بالا مورد بحث قرار گرفت ، قرار داده ایم.

  • قرمز: شور ، عشق ، خشم
  • نارنجی: انرژی ، شادابی ، سرزندگی
  • زرد: شادی ، امید ، فریب
  • سبز: نقطه ی آغاز و شروع ، فراوانی ، طبیعت
  • آبی: آرام ، مسئول ، غمگین
  • بنفش: خلاقیت ، سلطنت ، ثروت
  • مشکی: رمز و راز ، ظرافت ، شر
  • خاکستری: خوش اخلاق ، محافظه کار ، رسمی
  • سفید: پاکی ، پاکیزگی ، فضیلت

در نهایت اگر قصد سفارش طراحی سایت هستید و به دنبال بهترین شرکت طراحی سایت هستید میتوانید با ما تماس بگیرید تا بهترین پیشنهادات را به شما بدهیم.


نظرات