بیشتر بدانیم

تفاوت بین SEO و SEM چیست و چه کاربردی دارد؟

مقدمه

به طور کلی، صفحات جستجوی گوگل و سایر سایتها دو نوع نتیجه را نشان می­دهند: نتایج ارگانیک که حاصل از بهینه سازی موتورهای جست­وجو یا همان سئو است، که نیازی به پرداخت هزینه توسط برندها نیست و نوع دوم نتایج حاصل از بازاریابی موتور های جست و جو یعنی SEM می­باشد که شما باید به ازای هر کلیکی که صورت می­گیرد هزینه پرداخت کنید. در ادمه به مفهوم سئو و بازاریابی موتور های جست و جو و تفاوت های بین آنها می­پردازیم.

اگر با سئو آشنا نیستید میتوانید مقاله سئو چیست در سایت ویلاآرت را مطالعه کنید و سپس این مقاله را بخوانید.

SEM، مفهوم، ویژگی و کاربرد

SEM، به معنای بازاریابی موتورهای جست­وجو می­باشد،که مخفف عبارت Search Engine Marketing  است. درواقع SEM یا بازاریابی موتورهای جست­وجو، عبارت است از: استفاده از استراترژهای پولی مانند گوگول ادز برای افزایش بازدید در جست­وجوها. صاحبان برندها هزینه می­پردازند تا تبلیغات بعنوان نتایج جست­وجو در موتورهای جست­وجویی همچون گوگل ظاهر شوند. نتايج حاصل از SEM  نمادي به نام Ad  به معناي تبليغ دارند تا نشان دهد كه نتيجه مورد نظر از طريق تبليغات بالا آمده است و ارگانيك نيست.

مقاله پیشنهادی: دیجیتال مارکتینگ چیست؟

کاربرد های بازاریابی موتور های جستجو

کاربردهای SEM

  • مدیریت سریع و آسان

با پلتفرم هایی مثل گوگل ادز، روند مدیریت تبلیغات شما در موتورهای جست­وجو بسیار آسان می­شود. به سادگی می­توانید کمپین خود را در هر زمان اجرا یا متوقف کنید. تعیین بودجه و اهداف عملکرد شما نیز بسیار آسان است. در صورتی که کمپین های زیادی را به طور همزمان مدیریت می­کنید، گزینه هایی برای برنامه ریزی کمپین های شما نیز وجود دارد.

مقاله پیشنهادی: تاثیر گوگل ادز بر سئو

  • افزایش ترافیک

اگر کلمات کلیدی مناسب پیشنهاد بدهید و بودجه بهینه تعیین کنید، تبلیغات شما به مخاطبانی نشان داده می­شود که به طور فعال به دنبال نوع محصول/ خدمات شما هستند. حتی اگر مصرف کننده در مرحله تحقیق باشد، تبلیغ شما قبل از نتایج ارگانیک نمایش داده می­شود. بنابراین، منجر به جذب ترافیک مربوط به وب سایت شما می­گردد.

  • اندازه­گیری کمپین های تبلیغاتی

می­توان بر میزان تاثیر تبلیغات خود نظارت داشت. همچنین این امکان را می­دهد که میزان تاثیر تبلیغات در جذب مشتریان جدید را ارزیابی کنید. به طور مثال تعداد دفعاتی که افراد تبلیغ شما را مشاهده کرده­اند، اقداماتی که پس از مشاهده تبلیغ، مانند کلیک بر روی آن، درخواست مشاوره و تماس صورت می­گیرد را پیگیری کنید.

مقاله پیشنهادی: سیستم ارتباط با مشتری چیست؟

  • افزایش آگاهی از برند

در بازاریابی موتور های جست وجو همچون ppc  تبلیغ کنندگان می­توانند از نام تجاری خود در عناوین، توضیحات و نشانی اینترنتی نمایش دهنده استفاده کنند. در نتیجه این تبلیغات به افزایش آگاهی از یرند کمک می­کند، به ویژه به این دلیل که اغلب در بالای نتایج جست وجوی گوگل ظاهر می­شود.

ویژگی های SEM

ویژگی های SEM

  • پرداخت: تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (ppc) است، به این معنی که فقط برای کلیک­هایی که بدست آمده­است هزینه پرداخت می­کنیم.
  • سرعت و کوتاه مدت: به لطف موقعیت­یابی SEM، می­توان در مدت زمان کوتاه، در موقعیت های بالای صفحه اول گوگل ظاهرشد.
  • ابزار اصلی آن گوگل ادز است: از طریق گوگل ادز می­توانیم کمپین­های SEM ایجاد کنیم و فقط برای آنچه که بدست آوردیم هزینه کنیم.
  • تکمیل کننده سئو است: ترکیب SEM و SEO یک استراتژی بازاریابی دیجیتال کوتاه مدت SEM است و همچنین یک استراتژی میان مدت و بلند مدت برای SEO خواهد داشت.

هدف گیری بازاریابی موتور های جست و جو (SEM Targeting)

هدف­گیری SEM تعیین پارامترهای اضافی است برای اینکه تبلیغ شما چه زمانی و به چه کسانی نمایش داده شود. هدف­گیری SEM آن را یک قدم جلوتر می­برد.

  • هدف­گذاری موقعیت مکانی: منجر می­شود تبلیغات فقط به افرادی نمایش داده شود که در یک منطقه جغرافیایی خاص قرار دارند.
  • هدف­گذاری زمان­بندی کردن تبلیغات: باعث می­شود تبلیغات فقط در ساعات خاصی از روز یا در روز های خاصی از هفته نمایش داده شوند.
  • هدف­گذاری جمعیت شناختی: تبلیغات را تنها برای دسته­های جمعیتی خاص از نظر سن، جنسیت و ... نشان می­دهد.
  • هدف­گذاری دستگاه: باعث می­شود تبلیغات فقط در دستگاه های خاص مانند تلفن های همراه، رایانه های رومیزی یا رایانه لوحی(تبلت­ها) به کاربران نشان داده شود.

تفاوت بین سئو و بازاریابی موتور های جستجو

تفاوت بين سئو (SEO) و بازاريابي موتورهاي جست­ وجو (SEM)

  • نتایج جستجویی که در نتیجه SEM یا SEO ظاهر می شوند در SERP ها متفاوت به نظر می رسند

تبلیغات پولی که از طریق تاکتیک های SEM صورت می­گیرند اغلب به عنوان یک تبلیغ شناخته می شوند. در کنار گزینه سرچ شده نماد Ad قرار می­گیرد به معنای تبیلغ، که نشان­دهنده این است که سایت مورد نظر ازطریق تبلیغات پولی SEM بالا آمده است و ارگانیک نیست. در حالی که نتایج جستجو که در نتیجه SEO ارگانیک ظاهر می­شود، به این ترتیب علامت گذاری نمی­شوند.

  • با هر بار كليك كاربر بر روي نتايج SEM شما هزينه ميپردازيد اما وقتي كاربر روي نتيجه حاصل از سئو كليك كند نيازي به پرداخت هزينه نمي­باشد

نتايج SEM در جايگاه هاي پولي قرار دارند و هر بار كه كاربر روي نتيجه كليك مي­كند، از نام تجاري شما هزينه دريافت مي­شود. بنابر اين شما بايد بودجه اي جهت نمايش مداوم تبليغات SEM داشته باشيد. در مقابل، هنگامي كه كاربر روي نتايج ارگانيك حاصل از سئو كليك مي­كند هيچ هزينه­اي از شما دريافت نمي­شود.

  • نتايج SEM به مخاطبان هدف منتخب نشان داده مي­شود اما سئو اين چنين نيست

در حالي كه استراتژي­هاي SEO و SEM براي ارتباط با مخاطبان منتخب هدايت مي­شوند، اما شما فقط از طريق SEM می­توانید مخاطب هدف را مشخص كنيد. از طریق SEM، می توانید (بسته به ناشر) با اختصاص فیلترهایی بر اساس سن، مکان، درآمد، عادات و سایر موارد، مخاطبان مورد نظر خود را برای مشاهده نتایج جستجو انتخاب کنید. از طریق SEO، نمی توانید به طور خاص انتخاب کنید که چه کسی نتایج جستجوی شما را مشاهده کند.

  • تأثیر SEM فوری است اما سئو به زمان نیاز دارد

از طریق تبلیغات پولي SEM، می­توانید نتایج خود را تنها با چند کلیک در معرض دید مخاطبان قرار بدهید. به محض راه اندازی کمپین، تبلیغات شما در SERP نشان داده می شود. در هر زمان، می توانید تبلیغات را برای افزایش بازدید فعال کنید یا آنها را غير فعال نماييد تا نمایش آنها متوقف شود. برعکس، SEO چیزی است که شما در طول زمان و معمولاً در مدت زمان طولانی به آن دست پیدا می کنید. پیاده سازی یک استراتژی SEO می­تواند ماه ها طول بکشد تا یک نام تجاری در موتورهای جستجو رتبه بندی شود.

  • SEM برای آزمایش بهتر از SEO است

از آنجايي که می­توانید بلافاصله تبلیغات پولی SEM را فعال يا غيرفعال کنید، این یک استراتژی عالی برای آزمون و خطا است. می توانید به سرعت نسخه آگهی خود را بازبینی کنید، مخاطبان جدید را هدف قرار دهید و محتوای صفحه را تغییر بدهید تا تاکتیک های جدید خود را آزمایش کنید. این انعطاف پذیری به شما امکان می ­دهد بلافاصله تفاوت در استراتژی های خود را مشاهده کنید. شما نمی توانید این کار را از طریق SEO انجام دهید، زیرا ایجاد تغییرات و نظارت بر تفاوت نتایج زمان زیادی می­برد. از آنجا که می­توان بلافاصله تبلیغات پولی را فعال يا غيرفعال كرد، SEM یک استراتژی عالی برای آزمون و خطا است.

  • استراتژي سئو به مرور زمان ارزش افزوده ايجاد مي­كند

SEM فقط تا زمانی فعال است که برای نمایش نتایج خود هزینه پرداخت کنید. به محض غير فعال کردن تبلیغات، استراتژی SEM شما به پایان رسیده است. اما استراتژی سئو در طول زمان رشد کرده و نتایج ماندگاری به جا می­گذارد.

  • SEO نرخ كليك بيشتري نسبت به SEM ايجاد ميكند

تعداد کمی از نتایج جستجوی ارگانیک(سئو) دارای بالاترین CTR هستند. بنابراین اگر بتوانید به اوج برسید، به احتمال زیاد از تبلیغات SEM پیشی بگیرید. اما اگر در صفحه دوم نتایج یا پایین تر ظاهر شوید، احتمالاً می توانید از طریق SEM کلیک های بیشتری دریافت کنید.

مقاله پیشنهادی: نرخ تبدیل چیست؟

 

حرف آخر

سئو و بازاریابی موتورهای جست­وجو هردو برای افزایش میزان بازدید از وب سایت مورد استفاده قرار می­گیرند­، اما با یکدیگر متفاوت هستند. اینکه بخواهید از کدام روش استفاده کنید بستگی به استراتژی شما دارد. اگر میخواهید به صورت رایگان و  ارگانیک رتبه سایت خود را بالا ببرید باید سئو را انتخاب کنید، البته نیاز به زمان دارید. درمقابل اگر می­خواهید در مدت زمان کم و به سرعت کسب وکار شما دیده شود بازاریابی موتور های جستوجو انتخاب خوبی است، البته نیاز به پرداخت هزینه دارید.


نظرات