بیشتر بدانیم

شاخص های کلیدی عملکرد (kpi) چیست؟

شاخص های کلیدی عملکرد که مخفف آن(KPI) است ، اندازه گیری کمی عملکرد در طول زمان برای یک هدف خاص می باشد. KPI هدفهایی را برای تیم ها برای عکاسی فراهم می آورد. هم چنین نقاط عطف برای سنجش پیشرفت ارائه می کند و بینش هایی به افراد سازمان می بخشد که به آن ها کمک می کند تصمیمات بهتری بگیرند. شاخص های کلیدی عملکرد( KPI) به هر حوزه ای از تجارت از منابع مالی و منابع انسانی گرفته تا بازاریابی و فروش ، کمک می کند تا در سطح استراتژیک پیشرفت کنند.

اگر به حوزه دیجیتال مارکتینگ علاقه دارید و میخواهید اطلاعاتی درباره آن کسب کنید روی دیجیتال مارکتینگ چیست کلیک کنید.

به عبارت دیگر اگر بخواهیم به صورت روان تر KPI  را تعریف کنیم باید بگوییم :شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) اهدافی هستند که در سنجیدن پیشرفت در برابر استراتژیک ترین اهداف به شما کمک می کنند. در حالی که سازمان ها می توانند انواع مختلفی از معیارها را داشته باشند ، KPI ها اهدافی هستند که "کلید" موفقیت کسب و کار شما می باشند.

معنی KPI در مقابل معیار متریک

 شاخص های کلیدی عملکرد و معیارها با هم مرتبط هستند ، اما یکسان نیستند. در اینجا یک توضیح مختصر  وجود دارد:

KPI ها اهداف کلیدی هستند که باید آنها را دنبال کنید تابر نتایج استراتژیک تجارت خود بیشترین تاثیر را داشته باشید. KPI ها از استراتژی شما پشتیبانی کرده و تیم های شما را یاری می دهند تا بر موارد مهم تمرکز کنند. یک مثال از شاخص های کلیدی عملکرد ، "مشتریان جدید در ماه " می باشد.

معیارها میزان موفقیت فعالیت های تجاری روزمره ای هستند که از KPI های شما پشتیبانی می کنند. در حالی که آنها بر نتایج شما اثر گذار هستند، اما مهمترین اقدامات نیستند. برخی از مثالها عبارتند از "بازدید ماهانه از فروشگاه" یا "بارگیری کاغذ سفید".

 KPI از چه نظر اهمیت دارد؟

KPI یک راه مهم است که از حمایت تیم هایتان از اهداف کلی سازمان اطمینان پیدا کنید. در اینجا برخی از مهمترین دلایل نیاز به شاخص های کلیدی عملکرد را بیان می کنیم :

1.باعث می شود تیم های خود را در یک جهت نگه دارید. چه از نظر اندازه گیری موفقیت آمیز بودن پروژه و چه عملکرد کارکنان ، KPI ها باعث می شوند تیم ها در یک جهت حرکت کنند.

2.یک چک بهداشتی به شما ارائه می دهند. شاخص های کلیدی عملکرد به شما نگاهی واقع بینانه درباره ی سلامت سازمان می دهند ، از عوامل خطر گرفته تا شاخص های مالی.

3.به شما کمک می کنندتا تنظیمات را انجام دهید. KPI ها به شما کمک می کنند موفقیت ها و شکست های خود را به وضوح ببینید. بنابراین می توانید بیشتر کارهایی را که در کار موثر است انجام دهید.

4.باعث می شودتیم های خود را مسئول بدانید. اینکه اطمینان حاصل کنید که همه دارای شاخص های کلیدی عملکرد هستند، به کارکنان کمک می کند پیشرفت خود را پیگیری کرده و به مدیران در پیشبرد امور کمک می کند.

انواع KPI چیست

انواع KPI ها

شاخص های کلیدی عملکرد دارای انواع مختلفی هستند. در حالی که برخی از آنها برای اندازه گیری پیشرفت ماهانه در برابر یک هدف استفاده می شوند ، برخی دیگر دارای تمرکزی با زمان بیشتر و طولانی تری هستند. وجه مشترک همه KPI ها این است که به اهداف استراتژیک گره خورده اند. در اینجا برخی از رایج ترین انواع KPI ها را مرور می کنیم:

_استراتژیک: این شاخصهای کلیدی عملکرد اصلی ، اهداف سازمان را زیر نظر دارند. مدیران معمولاً به دنبال یک یا دو KPI استراتژیک هستند تا از عملکرد سازمان در هر زمان معین آگاه شوند. برای مثال می توان بازده سرمایه گذاری ، درآمد و سهم بازار را برشمرد .

مقاله پیشنهادی: سیستم ارتباط با مشتریان چیست؟

_عملیاتی: این KPI ها معمولاً عملکرد را در یک بازه زمانی کوتاهتر اندازه گیری کرده و بر فرآیندهای سازمانی و کارایی متمرکز می باشند. به عنوان مثال می توان به فروش بر اساس منطقه ، متوسط ​​هزینه ماهانه حمل و نقل و هزینه هر خرید (CPA) اشاره کرد.

_واحد عملکردی: بسیاری از شاخص های کلیدی عملکرد با عملکردهای خاصی مانند مالی یا فناوری اطلاعات در ارتباط هستند. KPI های مالی حاشیه سود ناخالص یا بازگشت دارایی ها را پیگیری می کنند. این KPI های عملکردی را همچنین به عنوان استراتژیک یا عملیاتی نیز می توان طبقه بندی نمود.

_پیشرو در برابر عقب ماندگی: صرف نظر از نوع شاخص کلیدی عملکرد ، دانستن تفاوت بین شاخص های پیشرو و شاخص های تاخیر مهم است. در حالی که KPI های پیشرو به پیش بینی نتایج کمک می کنند ، KPI های تاخیر آنچه را که قبلاً اتفاق افتاده، پیگیری می کنند. سازمانها از ترکیبی از هر دو شاخص استفاده کرده تا مطمئن شوند که مهمترین موارد را دنبال کرده اند.


نظرات