بیشتر بدانیم

چگونه مشتریان خود را حفظ کنیم؟ 10 راهکار برای حفظ مشتری

همانطور که قبلا در مقاله سیستم مدیریت مشتری چیست گفته ایم. مشتریان حیات هر کسب و کاری هستند به خصوص خرده فروشی ها و کاسب ها. امروزه وفاداری مشتری اهمیت بالایی دارد اما تحقیقات نشان داده است حدود 40 درصد از کاسب و خرده فروش ها تلاش میکنند میزان مشتری را اندازه گیری، تجزیه و تحلیل کنند. موضوعی که همه کسب و کار ها باید به آن دقت کنند حفظ و وفادار کردن مشتریان است.

حفظ و وفادار کردن مشتریان نه تنها برای ایجاد مشتریان مادام العمر، بلکه برای یافتن مشتریان جدیدی از طریق توصیه های دهان به دهان بسیار مهم است. طبق تحقیقات انجام شده 75 درصد از مصرف کنندگان میگویند که آنها بازاریابی دهان به دهان را به عنوان یکی از تاثیر گذار ترین مسئله در خرید های خود میدانند. اما برای تبلیغات دهان به دهان باید مشتریان خود را حفظ کنید، تیم ویلاآرت در این مقاله قصد دارد تا 10 راه برای حفظ مشتریان فعلی را مورد بررسی قرار دهد، پس ادامه مقاله را از دست ندهید و همراه ما باشید.

مقاله پیشنهادی: همه چیز درباره مشتریان وفادار

10 راه برای حفظ مشتریان شامل

  • مشتریان خود را شناسایی کنید.

اولین قدم برای حفظ مشتری، شناخت کافی از مشتری است که شامل مخاطب فعلی و هدف شما است. اگر کارتان را تازه میخواهید شروع کنید این کار با تحقیق روی بازار و محصول شروع میشود. این شامل تجزیه و تحلیل رقبا و با استفاده از تحقیقات انجام شده است. شناخت مشتریان خود باعث میشود مشتری خود را شناسایی کرده و اهداف بازاریابی را تعیین کنید.

همزمان در حال رشد، رفته رفته مشتریان شما زیاد میشوند و این باعث میشود شما در تحلیل، درک و گسترش مشتری کمک کند. همچنین شما با ابزار سیستم مدیریت مشتری میتوانید صفات و رفتار های مشتری را مشخص کنید که از طریق آن میتوانید مخاطبان را سازمان دهی کنید و ارسال پیام های شخصی به افراد داشته باشید.

با مشتریان خود ارتباط بگیرید

  • با مشتریان خود ارتباط بگیرید

طبیعتا گرفتن بازخورد از مشتریان خیلی به بهبود کسب و کار شما کمک میکند اما گرفتن بازخورد تحقق پیدا نمیکند تا زمانی که شما آن را درخواست کنید.  نظرسنجی، اعلام گزارش 3 ماهه اخیر، ارسال وبلاگ، حضور در شبکه های اجتماعی، خبرنامه و گروه های مختلف میتواند از روش های عالی برقراری ارتباط با مشتریان باشد. معاملات خود را تبلیغ کنید، درخواست بازخورد کنید و در دسترس باشید. ایجاد یک تقویم یا برنامه ارتباطی می تواند به شما کمک کند تا مکالمه با مشتریان خود را در جریان نگه دارید. نرم افزار CRM نیز به شما کمک می کند تا این تعاملات و بازخورد مهم را درک کنید.

مقاله پیشنهادی: شبکه های اجتماعی چیست؟

  • قابل دسترس بودن

شما باید اطمینان داشته باشید که مشتریان میتوانند با شما در ارتباط باشند. بهترین راه های برقراری ارتباط با آنها را در نظر بگیرید. اگر وب سایتی دارید مطمئن شوید که اطلاعات تماس شما برجسته است و در دسترس است. آدرس فیزیکی، شماره تلفن و آدرس ایمیل کسب و کار خود را لیست کنید اما سعی کنید تا جایی که میتوانید از شماره و ایمیل شخصی استفاده نکنید.

بنابراین همیشه در دسترس باشید یا سعی کنید در مواقع در دسترس نبودن پیامی به مخاطبین ارسال کنید و ساعات دسترس بودن خود را به آنها بگویید.

مقاله پیشنهادی: ترفند برای افزایش ترافیک وب سایت

مشتریان خود را حفظ کنید و به آنها وفادار باشید

  • یک برنامه وفاداری را اجرا کنید

شما میخواهید به مشتریان برگشتی پاداش دهید و به آنها احساس ارزشمندی بدهید. ایجاد یک برنامه وفاداری یا پاداش نه تنها باعث تشویق خریدها می شود ، بلکه ممکن است باعث حفظ مشتری شود. برنامه های وفاداری مشتری باید نوعی خسارت برای خرید و تعامل با تجارت شما ارائه دهند. برنامه های وفاداری مشتری را نباید با هدایا (پیشنهادات رایگان برای اهداف تبلیغاتی) اشتباه گرفت. روش های زیادی برای جذب و پاداش دادن به بهترین مشتریان شما وجود دارد. اعم از تخفیف یا میزبانی رویدادهای ویژه ، با ابراز سپاس از مشتریانی که برند شما را دوست دارند ، وفاداری خود را به همراه خواهید داشت.

  • با احتیاط تکامل پیدا کنید

هدف بیشتر برنامه های تجاری رشد و تکامل است ، اما مهم است که هنگام مقیاس گذاری ، متفکر باشید. وقتی رشد می کنید ، معمولاً برای کاهش این رشد به تغییراتی نیاز است. اگر خیلی سریع رشد کنید ، می توانید چیزهایی را که مردم در مورد تجارت شما دوست دارند یا چیزهایی که باعث خوب بودن تجارت شما می شوند را از دست بدهید.

بسیاری از بهترین روش ها و نکات برای رشد تجارت شما وجود دارد. اما مهم نیست که چه استراتژی ای دارید ، اطمینان حاصل کنید که به ارزشهای اصلی خود پایبند هستید و ویژگیهایی را که مشتریان در ابتدا به دست آورده اند حفظ کنید.

  • مشارکت محلی داشته باشید

مشارکت محلی می تواند نشان دهد که شما به سلامت جامعه خود اهمیت می دهید ، نه فقط به این دلیل که انجمن از تجارت شما پشتیبانی می کند. سرمایه گذاری در جامعه شما می تواند انواع مختلفی داشته باشد ، مانند:

  • حمایت از یک تیم ورزشی محلی
  • خرید محلی
  • همکاری با مشاغل محلی دیگر
  • کمک به یک اجتماع
  • سازماندهی یک رویداد بشردوستانه (پاکسازی بزرگراه ، سرگرمی و غیره)

مشارکت محلی داشته باشید تا بتوانید مشتریان جدید جذب کنید و آنها را حفظ کنید.

مقاله پیشنهادی: سایت تک صفحه ای چیست؟

  • اخلاقی عمل کنید

اقدامات غیراخلاقی می تواند به مشاغل بی دردسر بازگردد. آنها می توانند مشتریان را به این فکر بیندازند که شما در حال برنامه ریزی هستید ، یا در مدل کسب و کار خود کاملاً شفاف نیستید ، و این تصور می تواند سود را کاهش دهد. هر یک از موارد زیر می تواند جبران ناپذیر به اعتبار حرفه ای شما آسیب برساند:

  • گمراه کننده اطلاعات محصول
  • درمان ضعیف کارمند
  • رشوه خواری
  • دستکاری مشتری یا حساب ها
  • تقلب

هنگامی که شما بر فعالیت های اخلاقی کسب و کار تأکید می کنید ، حفظ مشتری شما ممکن است به طور کلی بهبود یابد. بر اصول اخلاقی تمرکز کنید ، مانند:

  • صداقت
  • شفافیت
  • وفاداری
  • انصاف
  • قانونمند بودن
  • توجه
  • قابل اعتماد
  • مسئوليت

همیشه با مشتریان خود روراست بوده و بر اصول اخلاقی پایبند باشید.

  • پاداش خدمات عالی مشتریان

مردم انتظار خدمات عالی به مشتری را دارند. برای اطمینان از دریافت مشتری از آن ، انتظارات مشخصی را برای کارمندان تعیین کرده و به آنها برای تأمین و بیش از نیاز مشتریان خود پاداش دهید. مشتریان را تشویق کنید تا درباره تجربه خرید محصولات یا خدمات ، نظرات خود را پر کنند. این می تواند با ایجاد محتوا برای توصیفات به بازاریابی دهان به دهان شما کمک کند و داده هایی برای تجزیه و تحلیل به شما می دهد. وقتی خدمات مشتری ستاره ای را تشویق می کنید ، این استاندارد می شود و می تواند مشتریان جدید را به طور منظم تبدیل کند.

مراقب رقبای خود باشید

  • مراقب رقبا خود باشید

مهم است که از آنچه رقبا برای حفظ رقابت خود انجام می دهند آگاه باشید. اگرچه می خواهید سعی کنید یک قدم جلوتر باشید ، اما گاهی اوقات رقبا ابتکارات مناسبی را ایجاد می کنند که می تواند برای تجارت شما نیز مفید باشد.

در بیشتر مواقع ، اگر رقیب مستقیم شما کاری انجام می دهد ، توجه شما را جلب می کند. به عنوان مثال ، اگر رقیب مستقیم شما حمل و نقل رایگان را برای انگیزه دادن ارائه می دهد ، باید به چیزی فکر کنید تا با مزیت رقابتی آنها مقابله کنید ، یا حتی سعی کنید کاری مشابه آن انجام دهید.

مقاله پیشنهادی: اهمیت طراحی سایت برای کسب و کار ها

  • میزان ماندگاری خود را اندازه بگیرید

اندازه گیری میزان ماندگاری کلیدی در تجزیه و تحلیل اثر بخشی تلاش های شما و ایجاد تغییرات بر اساس آن است. سه اطلاعات اصلی برای محاسبه حفظ مشتری وجود دارد:

تعداد مشتری در طول شروع یک دوره (A).
تعداد مشتریانی که در آغاز یک دوره به دست آورده اند (B).
تعداد مشتریان در پایان یک دوره (C).
معادله نرخ ماندگاری مشتری = [(C-B) / A] x 100.

این عدد بینشی در مورد هزینه های به دست آوردن مشتری های جدید و همچنین بینشی در مورد اینکه آیا تلاش های شما برای حفظ مشتری کار می کند یا نه را ، ارائه می دهد

 

حرف آخر

در نهایت باید بگوییم که امروزه هر کسب و کاری باید راه های حفظ مشتری را یاد بگیرد تا آن ها را به مشتریان مادام العمر خود تبدیل کند و همچنین مشتریان از طریق تبلیغات دهان به دهان، به دیگر آشنایان خود بگویند و باعث خلق مشتریان جدید شوند. پس مهم است که در حفظ مشتری تلاش کنید و یک سری نکات را رعایت کنید. در اینجا ما بهترین نکاتی که میتوانید مشتریان خود را حفظ کنید بررسی کردیم و امیدواریم مفید واقع شده باشد.


نظرات