بیشتر بدانیم

10 نکته مهم که باید در انتخاب نام دامنه رعایت کنید

انتخاب یک نام دامنه مناسب در موفقیت شما بسیار حیاتی است. اگر نام دامنه را اشتباه انتخاب کنید ممکن است بعدا دچار دردسر شوید و آنموقع به اشتباهات خود پی ببرید که دیگر دیر شده است، بسیار مهم است که از همان ابتدا یک نام دامنه مناسب را انتخاب کنید. به همین دلیل قبل از ثبت دامنه باید با نکات ضروری در تهیه یک نام دامنه خوب آشنا باشید که تیم ویلاآرتز در این مقاله قصد دارد تا بهترین نکاتی که باید در هنگام ثبت دامنه رعایت کنید را مورد بررسی قرار دهد پس ادامه مطلب را از دست ندهید.

مقاله پیشنهادی:

منظور از اسم دامنه (Domain) چیست؟

در ابتدا باید بدانیم که اصلا منظور از دامنه چیست. البته که بیشتر شما با این کلمه آشنا هستید ولی لازم است بدانید که دامنه همان اسم وبسایت شما است که دیگران شمارا به آن نام میشناسند. مثلا دامنه www.digikala.com که همه ما به خوبی آن را میشناسیم اسم دامنه دیجی کالا است که نام تجاری است. پس باید دقت داشته باشید که نام دامنه خود را به خوبی انتخاب کنید زیرا بعد از اینکه هر کس از وبسایت شما بازدید کند شمارا با آن نام میشناسد.

نکات مهم در انتخاب یک دامنه خوب

14 نکته مهم در انتخاب بهترین نام دامنه

خوب، میرسیم به اصل مطلب و در این قسمت مقاله میخواهیم نکاتی را که در انتخاب نام دامنه باید دقت کنید را به شما بگوییم. تا اینجای مقاله شاید کمی استرس گرفته باشید که مبادا در انتخاب نام دامنه اشتباه کنید. اما نگران نباشید ما به صورت ساده به شما روش انتخاب بهترین نام دامنه را خواهیم گفت. پس باما همراه باشید. مهمترین مواردی که باید در نام دامنه مورد توجه قرار دهید عبارت‌اند از:

  • سعی کنید از پسوند های بین المللی استفاده کنید
  • تا حد امکان نام دامنه خود را کوتاه نگه دارید
  • از کلمات کلیدی در نام دامنه خود استفاده کنید
  • سعی کنید نامی را انتخاب کنید که تلفظ آن راحت باشد
  • یک نام منحصر به فرد انتخاب کنید
  • از استفاده خط فاصله در نام دامنه خودداری کنید
  • از استفاده بیش از حد حروف تکراری پرهیز کنید
  • نامی ماندگار و قابل سرچ انتخاب کنید
  • نامی را انتخاب کنید که قابل گسترش باشد
  • درباره نام دامنه خود تحقیق کنید

حالا بیایید تا تک تک این نکات را بررسی کنیم و بیشتر عمیق شویم.

  • سعی کنید از پسوند های بین المللی استفاده کنید

امروزه پسوند های بسیار زیادی هستند که خوب پسوند .ir مربوط به ایران است. اما پسوندی که بسیار محبوب است پسوند .com است. دامنه هایی که پسوند دات کام دارند معتبر و قابل اعتماد تر هستند. سعی کنید حد امکان از پسوند .com استفاده کنید زیرا جدا از بحث معتبر تر بودن، جهانی هستند و در سطح جهان شناخته شده. شما با پسوند .com مخصوصا در ایران که بسیاری از وبسایت ها دامنه های ایرانی را تحریم کرده اند به مشکلی نخواهید خورد.

مقاله پیشنهادی: CDN چیست؟

  • تا حد امکان نام دامنه خود را کوتاه نگه دارید

استفاده از کلمات کلیدی مهم هستند اما باید مواظب باشید طول دامنه زیاد نشود. بهتر است نام یک دامنه کوتاه و ماندگار باشد. توصیه میشود نام دامنه خود را زیر 15 کاراکتر ثبت کنید زیرا بیشتر از این باعث میشود تا کاربران نتوانند آن را حفظ کنند. البته ناگفته نماند، هر چه نام دامنه طولانی تر باشد اشتباه تایپی بیشتر میشود و ممکن است کاربرانی اشتباه تایپی داشته باشند و منجر از دست دادن ترافیک وب سایت شما شود. به همین دلایل بهتر است نام دامنه خود را کوتاه نگه دارید.

مهمترین تکات در انتخاب نام دامنه

  • از کلمات کلیدی در نام دامنه خود استفاده کنید

کلمات کلیدی در انتخاب نام دامنه نقش موثری دارند. زیرا با استفاده از کلمات کلیدی به موتور های جستجو میگویید که وب سایت شما در رابطه با چه موضوعی است و با محتوا با کیفیت و تجربه کاربری خوب، میتوانید در نتایج بالاتری در گوگل قرار بگیرید. البته که امروزه یافتن نام دامنه ای که کلمات هدف شما را در بر داشته باشد که قبلا استفاده نشده باشد بسیار کار دشواری است. شما باید خلاق باشید و کلمات کلیدی خود را با کلمات دیگر ترکیب کنید و یک نام خوب بدست بیاورید.

مقاله پیشنهادی: 8 ویژگی یک سایت خوب

  • سعی کنید نامی را انتخاب کنید که تلفظ آن راحت باشد

شما باید هنگام صحبت و یا نوشتن، نام دامنه خود را به راحتی به اشتراک بگذارید. باید دقت داشته باشید که نامی را انتخاب کنید که در تلفظ آن کسب به مشکل نخورد و هر کسی بتواند به راحتی آن را درک کند.

  • یک نام منحصر به فرد انتخاب کنید

نام دامنه شما باید منحصر به فرد باشد. با این کار میتوانید در ذهن مخاطب خود برجسته شوید. یک کاری که میتوانید انجام دهید این است که سایر دامنه های مربوط به کار خود را پیدا کنید و روی آنها تحقیق کنید که از چه نامی استفاده کرده‌اند. با اینکار میتوانید یک نام مناسب پیدا کنید که به سایر رقبای شما ربطی نداشته باشد و همچنین میتوانید نامی انتخاب کنید که منحصر به فرد باشد. نام دامنه های منحصر به فرد، جذاب و به یاد ماندنی هستند مانند www.amazon.com .

  • از استفاده خط فاصله در نام دامنه خودداری کنید

هرگز یک نام دامنه با خط تیره استفاده نکنید! خط تیره در دامنه ها میتواند نشانه دامنه های اسپم باشد که شما نمیخواهید با آنها مرتبط باشید. دامنه های تیره همچنین نیز مستعد اشتباه تایپی هستند. اگر یک نام دامنه را با خط فاصله انتخاب کنید به این دلیل که دامنه مورد نظر شما قبلاً گرفته شده است ، در صورت فراموش شدن تایپ خط ، کاربران شما احتمالاً در سایت رقیب شما قرار می گیرند.

  • از استفاده بیش از حد حروف تکراری پرهیز کنید

بهتر است دامنه ای که از یک حروف بسیار تکرار شده است پرهیز کنید. زیرا احتمال از دست دادن ترافیک به دلیل اشتباه تایپی وجود دارد. مثلا دامنه ای با نام Presssetup همیشه در معرض اشتباه تایپی قرار دارد و باعث از دست رفتن ترافیک میشود. 

ویژگی های یک دامنه خوب

  • نامی ماندگار و قابل سرچ انتخاب کنید

میلیون ها نام دامنه ثبت شده وجود دارد ، بنابراین انتخاب دامنه جذاب و به یاد ماندنی ضروری است. هنگامی که نام دامنه ای پیدا کردید آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید تا مطمئن شوید نام انتخابی شما جذاب و ماندگار است. پس نامی را انتخاب کنید که در ذهن مخاطبین ماندگار باشد و سرچ کردن نام شما راحت باشد.

  • نامی را انتخاب کنید که قابل گسترش باشد

انتخاب نام دامنه ای که مربوط به صنعت شما است کار هوشمندانه ای است زیرا باعث میشود تا کاربران در مورد تجارت شما ایده بدهند. اما شما نباید کار خود را محدود کنید و نامی را انتخاب کنید که در ادامه به شما ضربه بزند. به عنوان مثال مثلا شما یک دامنه گل فروشی با نام گل رز انتخاب میکنید. در این شرایط شما باید فقط درمورد گل رز صحبت کنید. اگر روزی بخواهید درمورد دیگر گل ها صحبت کنید ممکن است به نام برند شما ضربه بزند زیرا همه شمارا با گل رز به یاد دارند.

  • درباره نام دامنه خود تحقیق کنید

قبل از ثبت نام دامنه، سعی کنید بفهمید این نام قبلا ثبت شده است یا خیر. و همچنین بفهمید که نامی مشابه نام شما ثبت شده است یا خیر. و همچنین میتوانید با جستجو نام تجاری خود در گوگل مطمئن شوید که در شبکه های اجتماعی نامی با نام مشابه شما وجود دارد یا خیر. نام مشابه با نام شما نه تنها باعث سردرگمی میشود. بلکه می تواند تبعات حقوقی شدیدی نیز داشته باشد که ممکن است هزینه زیادی برای شما داشته باشد.

مقاله پیشنهادی: فاو آیکن چیست؟

هنگامی که وب سایت خود را فعال و راه اندازی کردید ، می توانید در مورد چگونگی مارک تجاری و کپی رایت نام و نشان وب سایت خود اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

طراحی و توسعه وب سایت | ویلاآرت

 

حرف آخر

در این مقاله مهمترین نکاتی که شما باید در انتخاب یک نام تجاری مناسب باید رعایت کنید را بررسی کردیم. باید توجه داشته باشید که انتخاب یک نام دامنه خوب میتواند در موفقیت شما بسیار تاثیر گذار باشد و شمارا یک برند محبوب و ماندگار کند. 


نظرات