بیشتر بدانیم

سئو تکنیکال چیست؟ 8 فاکتور برای بهبود سئو فنی که باید بدانید!

سئو تکنیکال یکی از کار های اولیه برای سئو شدن یک وب سایت است. هر وب سایتی برای اینکه بتواند در نتایج برتر قرار بگیرد باید از نظر فنی هیچ مشکلی نداشته باشد تا خزنده های گوگل به راحتی بتوانند بین صفحات جابه‌جا شوند و صفحات را ایندکس کنند. سئو فنی از آنجایی مهم است که باعث میشود تا خزنده های گوگل به راحتی در سایت پیمایش انجام دهند. شما هیچ وب سایتی را نمیتوانید در نتایج برتر پیدا کنید که روی سئو فنی کار نشده باشد. در این مقاله قصد داریم تا با سئو فنی آشنا بشویم و بهترین راهکار ها برای بهبود سئو فنی را بگوییم. پس ادامه مقاله را از دست ندهید.

سئو تکنیکال یا فنی (Technical) چیست؟

سئو تکنیکال بهینه سازی بخش فنی و سرور یک وب‌سایت است که به خزنده های موتور جستجو کمک میکند تا پیمایش بهتر و موثرتری در وب‌سایت ما داشته باشند. همچنین سئو تکنیکال بازدید سایت برای مخاطبین را هم آسان تر میکند و میتواند وب‌سایت شمارا در نتایج بهتری قرار بدهد. زیرا شما یک تجربه کاربری استثنایی و محتوای باکیفیت ارائه میدهید.

چرا سئو فنی یا تکنیکال اهمیت بالایی دارد؟

سئو فنی بر روی رتبه بندی وب‌سایت شما بسیار تاثیرگذار است. در اینجا ما چندین دلیل آورده ایم که شما باید سئو فنی را در کسب‌وکار اینترنتی خود رعایت کنید و اینگونه به اهمیت آن پی ببرید. دلایلی که شما باید وب‌سایت خود را از لحاظ فنی بهینه کنید عبارت‌اند از:

  • سئو تکنیکال روی اقدامات و تصمیمات بازدید کنندگان سایت شما تاثیر میگذارد.
  • سئو تکنیکال روی نرخ تبدیل و فروش وب‌سایت شما تاثیر میگذارد.
  • سئو تکنیکال به شما کمک میکند تا بتوانید با رقبای خود در گوگل از نظر سئو رقابت کنید.
  • سئو تکنیکال باعث میشود تا خزنده های گوگل به راحتی در سایت پیمایش انجام دهند.

اگر شما میخواهید روی سئو زمان بگذارید و هزینه و زمان خود را صرف کنید. پس انتظار دارید تا بهترین نتیجه را برای خودتان به ارمغان بیاورید. این شامل بهینه سازی بخش فنی وب سایت است. پس سئو تکنیکال یکی از بخش های اصلی هست که چه شما و چه شرکتی که به آن خدمات سئو وب سایتتان را سپرده اید باید رعایت کنید.

سئو تکنیکال چیست

تفاوت بین سئو تکنیکال با سئو داخلی و خارجی

حالا که با سئو تکنیکال آشنا شده اید باید بدانید که سئو از 3 بخش فنی، داخلی و خارجی تشکیل شده است که یکی از این بخش ها سئو فنی است. حالا شاید کنجکاو باشید که تفاوت بین سئو فنی با سایر بخش ها در چیست. برای درک تفاوت این 3 بخش با یکدیگر ما به صورت خیلی کوتاه و مختصر در یک خط هر کدام را توضیح میدهیم که با خواندن آنها میتوانید تفاوت هر یک را درک کنید.

  • سئو تکنیکال: تمرکز بر بهینه سازی کدها، سرور، آدرس دهی ها و سایر مشکلات فنی.
  • سئو داخلی: تمرکز بر لینک سازی داخلی، محتوا و هر آنچه که مربوط به داخل وب‌سایت است.
  • سئو خارجی: لینک سازی خارجی و فعالیت در شبکه های اجتماعی و هر آنچه که مربوط به خارج از وب سایت شما است.

با این توضیحات کوتاه باید درک کرده باشید که هر یک از این بخش ها روی چه چیزهایی تمرکز دارند و اهداف اصلی هر بخش چیست. از آنجایی که باید وب سایت را برای خرنده های موتور جستجو بهینه کنیم و آنها عامل های اصلی رتبه بندی صفحات هستند سئو تکنیکال از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

چک لیست انجام کار ها برای بهبود سئو فنی

چک لیست کار ها برای بهبود سئو فنی

اکنون در این قسمت از مقاله میخواهیم یک چک لیست را برای بهبود سئو فنی در نظر بگیریم تا شما با رعایت این نکات بتوانید سایت خود را از نظر سئو فنی بهبود دهید تا مشکلی در این قضیه نداشته باشید.

البته قبل از شروع موارد باید دقت داشته باشید که اگر تا کنون در ابزار سرچ کنسول گوگل سایت خودتان را ثبت نکرده اید همین الان به آدرس https://search.google.com بروید و سایت خود را ثبت نام کنید. این ابزار رایگن است و شما هیچ پولی پرداخت نخواهید کرد. در این ابزار که توسط گوگل معرفی شده است شما میتوانید عملکرد کلی وب سایت خود را در نتایج جستجو مشاهده بکنید. علاوه بر این میتوانید خطاهایی که از سمت خزنده گوگل دریافت میکنید را مشاهده کنید. خلاصه که این ابزار یکی از ابزار های کلیدی وب مستر ها و سئوکار ها است که با ن میتوانید صفحات خود را به گوگل معرفی کنید، مشکلات خزیدن را برطرف کنید و سایر موارد.

حالا سراغ چک لیست سئویی خود میرویم تا با موارد مهم که در سئو تکنیکال نقش دارند آشنا شویم.

  • از SSL برای سئو تکنیکال استفاده کنید

SSL یک فناوری امنیتی است که پیوند رمزگذاری شده ای را بین مرورگر و وب سرور ایجاد میکند. با استفاده از SSL میتوانید به راحتی از یک سایت دیدن کنید. برای اینکه بفهمید وب سایت SSL دارد یا نه به علامت قفل کنار دامنه دقت کنید. اگر علامت قفل سبز باشد یعنی وب سایت از SSL استفاده میکند و همچنین با آدرس HTTPS در دسترس است. در حالت عالی از HTTP استفاده میکنند که با اضافه کردن SSL تبدیل به HTTPS میشود.

دلیل اهمیت SSL برای وب سایت ها نیز بخاطر این است که گوگل به کاربران خود اهمیت میدهد و دوست دارد تا امنیت را برای کاربران خود فراهم کند. بنابراین وب سایت هایی را در اولویت قرار میدهد که امن باشند و برای کاربر گوگل خطر ایجاد نکنند. بنابراین، در صورت امکان منطقی است که یک گواهی SSL دریافت کنید و روی وب سایت خود نصب کنید. اگرچه بیشتر سازندگان وب سایت در حال حاضر به طور پیش فرض SSL را شامل می شوند.

  • واکنش گرا بودن سایت در حالت موبایل (ریسپانسیو)

واکنش گرا بودن وبسایت ها به این خاطر است تا وب سایت در هر دستگاهی به خوبی نمایش داده شود. البته که بیشتر جستجو هایی که در گوگل انجام میشود با دستگاه های موبایل است و شما نباید از این قضیه بی خبر باشید. امروزه همه وب سایت ها در حالت های مختلف به خوبی نمایش داده میشوند اما لازم است تا بدانید که ریسپانسیو یکی از مهمترین قسمت ها در بخش تکنیکال است. همانطور که گفته شد گوگل به کاربرا خود اهمیت میدهد و دوست دارد بهترین نتایج را به کاربران خود نمایش بدهد و از آنجایی که بیشتر جستجو ها با موبایل انجام مشود وب سایت هایی را در دید کاربران خود قرار میدهد که در دستگاه موبایل بهترین عملکرد را داشته باشند.

  • سرعت سایت خود با سئو تکنیکال را بهبود دهید

موتور های جستجو از وب سایت هایی که سرعت بارگذاری بسیار کمی دارند خوششان می‌آید. همچنین سرعت لود یکی از اکتور های مهم رتبه بندی در نظر گرفته میشود. چندین روش وجود دارد که میتوانید سرعت سایت خود را بهبود دهید که در اینجا ما به اصلی ترین ها میپردازیم که عبارت‌اند از:

  • از هاست سریع استفاده کنید.
  • از DNS و CDN استفاده کنید.
  • درخواست ها و استفاده از اسکریپت ها و افزونه هارا به حداقل برسانید.
  • فشرده سازی فایل های CSS.
  • حجم تصاویر خود را کم کنید.

البته موارد دیگری هم هستند که روی سرعت لود تاثیر میگذارند اما اصلی ترین موارد همینایی بودند که در اینجا گفتیم. سرعت لود پایین علاوه بر موتور های جستجو روی کاربران هم تاثیر دارد و باعث میشود تا تجربه کاربری خوبی از شما دریافت کنند.

همه چیز درباره سئو تکنیکال

  • مشکلات محتوا های تکراری را رفع کنید

محتوا تکراری میتواند کاربران را گیج کند و الگوریتم های گوگل را بیشتر! محتوا تکراری همچنین در رتبه بندی صفحات تاثیر بسیار زیادی دارد و باعث میشود تا رتبه زیادی را از دست بدهید. در نتیجه، موتور های جستجو علاقه چندانی به آن ندارند و گوگل تویه میکند تا مدیران سایت هر گونه محتوا تکراری را شناسایی کنند و آن را برطرف کنند. شما میتوانید محتوا تکراری خود را از طریق های زیر شناسایی و برطرف کنید:

  • جلوگیری از انتشار چندین نسخه شبیه هم از یک مقاله
  • با استفاده از لینک Canonical میتوانید به موتور های جستجو اطلاع دهید که نسخه اصلی محتوا شما در کجا قرار دارد.
  • نقشه وبسایت را ایجاد کنید (Site Map)

نقشه سایت XML فایلی است که به موتورهای جستجو کمک می کند وب سایت شما را در حین خزیدن درک کنند. میتوانید نقشه سایت را به نقشه راهی تشبیه کنید که موتور های جستجو را به صفحات دیگر هدایت میکنند. همچنین شامل اطلاعات مفیدی در مورد هر صفحه در سایت شما ، از جمله:

  • آخرین تغییر صفحه.
  • اولویت آن صفحه برای سایت شما.
  • چند مرتبه در بروز میشود. 

شما میتوانید سایت مپ خود را هم به صورت دستی آپدیت کنید و هم میتوانید به صورت داینامیک درست کنید که هر روز به صورت خودکار بروز شود.

  • AMP را فعال کنید

AMP پروژه ای است که توسط Google پشتیبانی می شود و هدف آن سرعت بخشیدن به ارسال محتوا در دستگاه های تلفن همراه از طریق استفاده از کد ویژه معروف به AMP HTML است. نسخه های AMP صفحات وب شما به سرعت در دستگاه های تلفن همراه بارگیری می شوند. آنها این کار را با کم کردن محتوا و کد شما تا حد استخوان برهنه ، با گذاشتن متن ، تصاویر و فیلم سالم ، اما غیرفعال کردن متن ، نظرات و فرم ها انجام می دهند.

  • داده های ساختاری را در وب سایت خود فعال کنید (structured data)

نشانه گذاری داده ساختاری کدی است که به وب سایت خود اضافه میکنید تا به موتور های جستجو در درک بهتر آن صفحه کمک کنند. این داده ها میتوانند به موتور های جستجو کمک کنند تا بطور بهتری ایندکس و نمایش دهند. علاوه بر این، از آنجایی که داده های ساختاری از نظر بصری جذاب ترند و اطلاعات مفید را برای جستجوگران برجسته میکند باعث میشود تا نرج کلیک و CTR لینک شما افزایش پیدا کند که این امر برای سئو بسیار مفید است.

  • سایت خود را در ابزار های مختلف ثبت نام کنید

همانظور که گفته شد سرچ کنسول مهمترین ابزار یک وبمستر است که به شما اطلاعات مفیدی را ارائه میدهد. هنگامی که آماده راه اندازی وب سایت خود هستید ، باید نقشه سایت XML آن را مشاهده کنید و نقشه سایت خود را در گوگل کنسول ثبت کنید تا بتوانند سایت جدید شمارا پیمایش کنند و شروع به نمایش کنند. همچنین این ابزاربه شما اجازه میدهد تا عملکرد کلی سایت خود را زیر نظر داشته باشید از جمله:

  • نحوه نمایش و خطاها در حالت موبایل
  • دسترسی به تجزیه و تحلیل جستجو
  • مشاهده بک لینک ها به سایت شما
  • غیر فعال کردن لینک های مخرب

 

طراحی و توسعه وب سایت | ویلاآرت

 

حرف آخر

در نهایت یکی از کارهایی که هر سئوکار و وب سایتی در راستای بهبود سئو خود انجام دهد همین مشکلات فنی است که به ظاهر اهمیت چندانی ندارند اما گوگل برای رتبه بندی صفحات به این فاکتور ها دقت میکند و در نهایت سایتی را در دید مخاطبین خود قرار میدهد که از نظر فنی و تجربه کاربری مشکلی نداشته باشند.

 

نظرات