بیشتر بدانیم

CDN چیست؟ مزایای استفاده از CDN

این روزها وب‌سایت ها از سرتاسر جهان بازدید کننده دریافت میکنند. اما تا به حال فکر کرده اید کسی که از آن طرف کره زمین به سایت شما سر میزند بارگذاری وب‌سایت به خوبی انجام میگیرد؟! طی چندین سال گذشته CDN ها به اصلی ترین بخش های وب‌سایت ها با عملکرد بالا تبدیل شده اند. CDN ها از مزایا بسیار زیادی برخوردار هستند که در ادامه مطلب به تک تک آنها خواهیم پرداخت و CDN را به طور کلی معرفی خواهیم کرد. پس ادامه مطلب را از دست ندهید.

مقاله پیشنهادی: سیستم های مدیریت محتوا

CDN چیست؟

از نظر فنی، یک CDN سیستمی از سرور های پروکسی است که برای بهینه سازی در دسترس بودن و عملکرد بدون توجه به نقطه مبدا، از نظر جغرافیایی توزیع میشود. به زبان ساده ، راهی برای توزیع مسئولیت وب سایت شماست. شبکه ای از سرورها که در سراسر جهان راه اندازی شده است ، نسخه های حافظه پنهان وب سایت شما را ذخیره می کند که دسترسی به آن برای مخاطبانی که ممکن است نزدیک نباشند آسان است.

مثلا در نظر داشته باشید که کسب‌وکار شما محلی است و مخاطبین شما در نزدیکی شما حضور دارند. اینگونه فاصله داده هایی که وب سایت شما به آنها نمایش میدهد کم است. اما اگر بین داده های وب سایت شما و مخاطبینتون فاصله بسیار زیادی وجود داشته باشد سفر این داده ها برای نمایش به کاربر زیادتر میشود و از قابلیت اطمینان کمتری برخوردار میشود. CDN تضمین می کند فارغ از اینکه مخاطبان شما کجا هستند ، داده ها همیشه در نزدیکی شما هستند.

برای تحقق این هدف ، CDN ها سرورهای خود را در نقاط تبادل بین شبکه های مختلف اینترنت قرار می دهند. این اتصال جهانی را ایجاد می کند که در آن داده ها از سرور به سرور منتقل می شوند و امنیت و سرعت تحویل به کاربر نهایی را به شدت بهبود می بخشد. از همه مهمتر ، CDN ها میزبان وب اختصاصی نیستند. آنها در واقع هسته اصلی وب سایت شما را ذخیره نمی کنند و فقط به تحویل آن محتوا کمک می کنند.

CDN چگونه کار میکند

CDN چگونه کار می کند؟

CDN شبکه ای از سرورها است که با هدف ارائه محتوا در اسرع وقت، ارزان، قابل اعتماد و ایمن به یکدیگر متصل شده اند. به منظور بهبود سرعت و اتصال ، CDN سرورها را در نقاط تبادل بین شبکه های مختلف قرار می دهد.

این نقاط تبادل اینترنت (IXP) مکانهای اصلی ارائه دهندگان اینترنت مختلف برای اتصال یکدیگر به ترافیکی است که از شبکه های مختلف آنها ایجاد می شود. ارائه دهنده CDN با اتصال به این مکانهای پر سرعت و بسیار بهم پیوسته قادر به کاهش هزینه ها و زمان انتقال در تحویل داده های پرسرعت است.

فراتر از قرار دادن سرورها در IXP ها ، CDN تعدادی از بهینه سازی ها را در انتقال داده های مشتری / سرور استاندارد انجام می دهد. CDN ها مراکز داده را در مکان های استراتژیک در سراسر جهان قرار می دهند ، امنیت را افزایش می دهند و برای زنده ماندن در انواع مختلف خرابی ها و ازدحام اینترنت طراحی شده اند.

مقاله پیشنهادی: سایت تک صفحه ای چیست؟

مزیت های استفاده از CDN

مزیای استفاده از CDN برای وبسایت

در طراحی وب‌سایت های مدرن امروزه، CDN ها دیگر اختیاری نیستند و تقریبا همه وب‌سایت های مهم دنیا از فیس‌بوک گرفته تا آمازون از CDN استفاده میکنند تا وب‌سایت خود را به مخاطبین خود نشان دهند. امروزه بیش از 27 میلیون وب‌سایت از CDN استفاده میکنند و آنها به دلایل خاصی از CDN استفاده میکنند. دلایل اصلی استفاده از CDN ها عبارت‌اند از:

  • بالا رفتن سرعت وب‌سایت
  • کاهش پهنای باند و هزینه های مربوطه
  • کاهش زمان محتوا
  • بالا رفتن امنیت وب‌سایت
  • بهبود بهینه سازی سایت(SEO)

حالا بیایید تا هر یک از این مزیت های CDN را بررسی کنیم که چگونه میتوانند به یک وب‌سایت کمک کنند.

  • بالا رفتن سرعت وب‌سایت

قطعا همه ما میدانیم که سرعت وب‌سایت چقدر میتواند در حفظ و از دست دادن مخاطبان تاثیر بگذارد. با نزدیک شدن داده های وب‌سایت به مخاطبین طبیعی است که سرعت بارگذاری وب سایت کاهش پیدا کند و وبسایت را به طور قابل توجه ای سریعتر کند. اما اگر بخواهیم بگوییم که چگونه روی سرعت وب سایت تاثیر میگذارد، عواملی که بر سرعت سایت تاثیر میگذارند عبارت‌اند از:

کاهش تاخیر (Decreased latency): کاهش تاخیر، تاخیر بین درخواست برای وب سایت شما و زمان تحویل آن است. هر میکرو ثانیه اینجا مهم است. CDN کمک میکند تا زمان درخواست ها کاهش پیدا کند.

حافظه پنهان(Caching): حافظه پنهان داده هارا در سرور های محلی ذخیره میکند که همین امر باعث میشود تا سرعت کاهش پیدا کند. مخصوصا فیلم های ذخیره شده، فایل های جاوا اسکریپت و سایر فایل ها

فشرده سازی(Compression): فشرده سازی باعث کاهش اندازه داده های منتقل شده میشود. اگر چه یک نیاز فنی برای CDN ها نیست اما بیشتر CDN ها خدمات فشرده سازی را ارائه میدهند.

مقاله پیشنهادی: وارفریم چیست؟

  • کاهش پهنای باند و هزینه های مربوطه

برای یک بهینه سازی خوب، باید انتقال داده های کمتری از سرور میزبان شما اتفاق بیوفتد. CDN ها امکان کاهش قابل توجهی در هزینه های پهنای باند را دارد. شما به راحتی به ازای ورود و خروج به وب سایت خود و فشار داده ای که ممکن است در سرور وب سایت شما ایجاد کند ، هزینه زیادی پرداخت نخواهید کرد.

همزمان CDN می تواند از جاسازی تصاویر و سایر محتوای بصری شما جلوگیری کند. شاید از آن اطلاع نداشته باشید ، اما در هر زمان کسی تصویری را که وب سایت شما میزبانی می کند جاسازی می کند ، یک درخواست داده به سرور شما ارسال می شود و در نتیجه باعث افزایش بازدید و پهنای باند می شود. از طریق CDN می توانید از این طریق پهنای باند را نیز به حداقل برسانید و منجر به کاهش هزینه های میزبانی شوید ، مزیتی که مخصوصاً برای مشاغل کوچک پولدار است.

  • کاهش زمان محتوا

با افزایش بازدید وب سایت شما چه اتفاقی می افتد؟ اگر سرور شما نتواند از پس پهنای باند و درخواستهای اضافی برآید ، چه دلیلی برای جشن گرفتن می تواند به سرعت به یک کابوس تبدیل شود. از طریق CDN ها ، این مسئله تقریباً مسئله ای نیست.

به این دلیل که محتوای تکثیر شده وب سایت شما اکنون در سرورهای مختلف در سراسر جهان توزیع شده است. اگر یکی پایین بیاید ، دیگری می تواند شل شود. به طور کلی ، و از آنجا که آنها به طور خاص برای آن بهینه شده اند ، شبکه تحویل محتوا تمایل خوبی برای افزایش ترافیک و مشکلات سخت افزاری سرور دارد.

بالا رفتن امنیت وب سایت با CDN

  • بالا رفتن امنیت وب‌سایت

ممکن است شما در مورد حملات DDoS اطلاعات زیادی نداشته باشید ، اما آنها اغلب در اخبار هستند تا متوجه شوند که چه میزان آسیب می توانند وارد کنند. خوب ، CDN ها دارای گزینه های امنیتی داخلی هستند تا به طور خاص از وقوع آنها (و سایر تهدیدهای امنیتی) جلوگیری کند.

این کار با اجرای فایروال هایی شروع می شود که به طور خاص برای مقابله با تاکتیک های DDoS طراحی شده اند. سایر ارائه دهندگان به وب سایت ها اجازه می دهند آدرس IP سرور مبدا خود را پنهان کنند و این امر حمله را دشوارتر می کند. سرانجام ، CDN می تواند به بهبود گواهی امنیت شما کمک کند ، و آن را به یک انتخاب کلی عالی برای بهبود امنیت وب سایت تبدیل می کند.

  • بهبود بهینه سازی سایت (SEO)

همه را گرد هم بیاورید و اجرای CDN برای انتقال اطلاعات وب سایت به مخاطبان خود می تواند مزایای قابل توجهی در بهینه سازی موتور جستجو داشته باشد. این کار با سرعت وب سایت شروع می شود ، موتورهای جستجو مانند Google یکی از مهمترین فاکتورهای رتبه بندی تجربه کاربر خود را در نظر می گیرند. به روزرسانی های بهتر همچنین باعث ایجاد دید مثبت تری در سایت شما می شود که می تواند باعث افزایش رتبه بندی جستجو و کلیک بالاتر شود.

مقاله پیشنهادی: سئو چیست؟

 

طراحی و توسعه وب سایت | ویلاآرت

 


نظرات