بیشتر بدانیم

7 روش برای تعامل بهتر با مشتریان

طبیعتا مشتریان از جایی خرید میکنند که عاشق آن باشند! به آنها اهمیت بدهند و حس ارزشمند بودن پیدا کنند. پس خیلی مهم است که تجارت ها مشتریان را در اولویت خود قرار دهند تا بهترین تجربه را به آنها هدیه دهند. در این مقاله سعی کرده ایم 7 روشی که میتوانید تعامل بهتری با مشتریان خود داشته باشید را معرفی کنیم. پس اگر صاحب تجارتی هستید یا علاقه مند به حوزه دیجیتال مارکتینگ هستید این مقاله را ز دست ندهید.

مقاله پیشنهادی: دیجیتال مارکتینگ چیست؟

همانطور که میدانید فروختن به معنی تجربه خوب نیست و یک تجربه خوب در پروسه طولانی مدت ایجاد میشود. وقتی مشتری ای از شما خرید انجام میدهد از آنجا به بعد کار شروع میشود و شما هر چه گزارش لحظه ای از خرید مشتری، سالم رساندن کالا، تحویل فوری آن و ... تجربه بهتری از مشتری دریافت خواهید کرد.

ترفند هایی برای افزایش تعامل با مشتریان

7 راه برای ایجاد تعامل بهتر مشتریان با کسب‌وکار شما

اگر بخواهیم تعامل با مشتری را به صورت ساده بیان کنیم اینگونه میگوییم که: هر مشتری ای که بتواند به هر طریقی با کسب‌وکار شما ارتباط برقرار کند تعامل مشتری نام دارد. حالا این بستگی به شما دارد که کسب‌وکارتان را به گونه ای طراحی کنید که مشتریان به خوبی با شما در تعامل باشند و راحت با شما ارتباط برقرار کنند. 7 روشی که شما میتوانید تعامل بهتری با مشتریان خود داشته باشید عبارت‌اند از:

  • همدلی و قدرشناسی را به نشان دهید.
  • وظیفه شناس باشید.
  • شفاف باشید.
  • بازخورد های مشتری را دریافت کنید و انجام دهید.
  • مشتریان خود را خوشحال کنید.
  • در جایی باشید که مشتریان شما هستند.
  • مثل یک انسان رفتار کنید.

به طور کلی 3 دلیل اصلی وجود دارد که مشتریان با تجارت ها ارتباط برقرار میکنند. بازاریابی، فروش و خدمات به مشتری. در هر کدام از این ها مشتریان نیاز ها، اهداف و انتظارات متفاوتی از برند شما دارند و همه دلایل ه اندازه خود مهم هستند. همه این دلایل فرصت هایی هستند تا با خوشحال کردن مشتریان خود نام برند تجاری خود را محبوبتر کنید. اما برای درک بهتر این موضوع بیایید با هم نمونه هایی از تعاملات با مشتری بر اساس بازاریابی، فروش و خدمات مشتری را مورد بررسی قرار دهیم.

مقاله پیشنهادی: بهترین شرکت طراحی سایت در قم

  • تعاملات مشتری در بازاریابی

  1. مشتریان تبلیغات برند شما را در شبکه های اجتماعی میبینند و درباره آن نظر میدهند.
  2. مشتریان وارد فروشگاه شما میشوند و درباره محصول یا خدماتی از شما سوال میکنند.
  3. مشتریان برای اطلاع داشتم از محصولات و تبلیغات هفتگی در خبرنامه شما ثبت نام میکنند.
  4. مشتریان در رویداد های شرکت شما شرکت میکنند.
  • تعاملات مشتری در فروش

  1. مشتریان با خط پشتیبانی شما تماس میگیرند و میخواهند با نماینده فروش شما صحبت کنند.
  2. مشتریان در حال گردش در سایت شما هستند و تصمیم میگیرند با نماینده فروش ارتباط زنده برقرار کنند.
  3. مشتریان از تیم فروش شما ایمیلی دریافت میکنند و جلسه ای را برای شما تنظیم میکنند.
  4. یک نماینده فروش با مشتریان تماس میگیرد تا محصولات یا خدمات جدید خود را به آنها معرفی کند.
  5. نمایندگان فروش به مشتریان ایمیل میزند تا مکالمه ای را که قبلا داشته پیگیری کند.
  • تعاملات مشتری در خدمات مشتری

  1. مشتریان برای کمک به یک محصول یا خدمات با یک خط پشتیبانی تماس می گیرند.
  2. مشتریان درمورد یک محصول یا خدمات یا تبلیغات بازاریابی سوالی دارد و در شبکه های اجتماعی با برند شما تماس میگیرند.
  3. مشتریانی که تجربه بدی از سفارش خود دارند در مورد شما نظر منفی میدهند.

قبل از اینکه روش های تعامل بهتر با مشتریان را یاد بگیریم بهتر است تا با کانال هایی که مشتریان میتوانند با شما تعامل داشته باشند را بشناسید. الته که کانال های زیادی برای تعامل وجود دارد اما محبوب ترین کانال هایی که شما میتوانید برای ارتباط با مشتریان خود از آنها استفاده کنید عبارت‌اند از:

  • ایمیل
  • چت زنده
  • شبکه های اجتماعی
  • وب سایت

حالا بیایید بررسی کنیم که با توجه به این کانال ها چگونه میتوانیم تعامل خوبی را با کاربران خود خلق کنیم.

مقاله پیشنهادی: رابط کاربری یا UI چیست؟

چگونه با مشتریان خود تعامل داشته باشیم

چگومه بهترین تعامل را با مشتریان خود داشته باشیم

  • همدلی و قدرشناسی را به نشان دهید

تاحالا این جمله را شنیده اید که میگویند "همانطور که میخواهید با شما رفتار شود با دیگران رفتار کنید".

پس با مشتریان خود همانطوری رفتار کنید که دوست دارید با خودتان رفتار شود. ممکن است ساده به نظر برسد اما اطمینان حاصل کنید که هر یک از تعاملات شما با مشتریان شما نشان دهنده همدلی شما نسبت به مشکلات مشتریان و قدردانی شما از وفاداری آنها باشد. در اینجا چندین روش برای انجام این کار آورده ایم که عبارت‌اند از:

  • از مشتریان خود سپاسگذار باشید و در صورت بروز مشکل از آنها به خاطر صبر و شکیبایی آنها تشکر کنید. یا برای تمدید یا خرید دوباره از آنها برای وفاداری خود تشکر کنید. از آنها بخاطر اختصاص دادن وقت خود برای به اشتراک گذاشتن بازخورد خود چه خوب چه بد تشکر کنید.
  • در پاسخ به مشکلات و شکایات مشتری صبور باشید. برای هر مشکلی که روی روزمره آنها تاثیر میگذارد "متاسفم" بگویید. مئله میتواند از دست دادن هزینه یا وقت آنهاباشد. یا فقط یک دردسر برای آنها ایجاد کند. شما همیشه نمیدانید که در زندگی روزمره مشتریان شما چه میگذرد. بنابراین اگر با یک مسئله بزرگ یا کوچک به شما مراجعه میکنند. از آنها عذر خواهی کنید و سریعا مسئله را حل کنید.

مشتریان اگر تجربیات خوبی از شما داشته باشند بیشتر خرج میکنند و به شما وفادار می مانند. پس تمام تلاش خود را انجام دهید تا هر مشتری با تجربه مثبت و با لبخند از فروشگاه شما خارج شوند.

  • وظیفه شناس باشید

در هر شغلی که باشید این را به خوبی یاد گرفته اید که وظیفه شناس باشید. وجدان داشته باشید و مسئولیت پیگیری مشتریان خود را به عهده بگیرید. ارتباط با مشتریان به هر طریقی ممکن است مشتریان فکر کنند که برخورد با هر مشکل، مشکلی را حل نمیکند. یعنی فکر میکنند که اگر به مشکلی برخورد کنند خدمات به مشتری به خوبی انجام نمیشود. برای این کار چندین راهکار وجود دارد:

  • اگر در اولین تعامل با کاربر نتوانستید مشکل او را برطرف کنید. یک بازه زمانی دقیق برای او مشخص کنید که در آن زمان انتظار حل و فصل این قضیه را داشته باشید.
  • اگر مشکل مشتری خود را برطرف کردید. یک یا دو هفته بعد او را پیگیری کنید تا مطمئن شوید دیگر با آن مشکل روبرو نیستند.
  • روی مشتریان خود تحقیق و بررسی کنید که مشتریان شما معمولا با چه مشکلاتی روبرو هستند. و با توجه به ارتباطات آموزشی طریق رفع آن را آموزش دهید تا بتوانید راه را برای مشتریان خود راحتتر کنید.
  • شفاف باشید

شفافیت هنگام برقراری ارتباط با مشتران خود بسیار مهم است. بخصوص اگر این مسئله مربوط به یک اشتباه یا خطا ناشی از شما یا محصول شما باشد. اگر اتفاقی خطایی رخ داد از معذرت خواهی و چگونگی کرار نشدن آن دریغ نکنید. گر ممکن است آن را دوباره تکرار کنید این موضوع را شفاف به مشتریان خود بگویید تا آنها خود را برای دفعات بعدی آماده کنند. به ویژه اگر محصول یا خدمات شما مربوط به داده ها یا اطلاعات شخصی مشتریان باشد ، یا اگر محصول شما به عنوان یک سیستم ثبت برای مشاغل شخصی مشتری باشد ، شما باید مسئولیت خود را در قبال مشتریان خود جدی بگیرید. در عصر نقض داده و هک کارت اعتباری امروز ، مشتریان می خواهند بدانند که شما برای رفع مشکلات و جلوگیری از تکرار مجدد آنها چه کاری انجام می دهید. اطمینان حاصل کنید که در چنین مواردی با ارتباطات شفاف مشتری آماده هستید - و اگر چنین نیستید ، از مدیر تیم یا مدیر خود راهنمایی بهتری بخواهید.

تعامل بهتر با مشتریان خود

  • بازخورد های مشتری را دریافت کنید و انجام دهید

از مشتریان به طور منظم درخواست کنید که بازخورد های خود را ثبت کنند. اینگونه میتوانید مشکلات احتمالی محصول یا خدمات خود را قبل از استفاده پیدا کنید و آنها را حل کنید. نظرسنجی ها همچنین راهی را در اختیار مشتریان جدید قرار میدهد تا بتوانند بهتر تصمیم بگیرند. اما باید دقت کنید که بیش از حد از آنها درخواستنکنید که در این صورت باعث خستگی آنها میشود و تجربه بدی را به آنها القا میکند. در نهایت بازخورد مشتریان به شما در بهبود کیفیت و محصول شما کمک میکند و مشتریان راهی پیدا میکنند تانظرات خود را صادقانه به شما بگویند. بازخورد مشتریان میتواند راهی مفید برای توسعه مهارت های خود و تیمتان باشد!

  • مشتریان خود را خوشحال کنید

همیشه یادتان باشد که هدف خوشحال کردن مشتریان است!

حتما برای آینده خود برنامه داشته باشید و مشتریان خود را سوپرایز کنید. حتما لازم نیست که آنها را با یک هدی شگفت زده کنید. گاهی اوقات به آنها پیامی ساده ارسال کنید و از آنها تشکر کنید. اینگونه آنها حس ارزشمند بودن میکنند و باعث وفاداری و رضایت مشتری میشود.

  • در جایی باشید که مشتریان شما هستند

وظیفه شما این است که دریافت پاسخ های لازم برای استفاده از محصول یا خدمات شما را برای مشتریان خود آسان و بدون دردسر انجام دهید. برای انجام این کار ، شما باید برنامه ای برای ارائه خدمات از طریق کانالهای مختلفی داشته باشید که مشتریان شما معمولاً با شما تماس می گیرند. همیشه سعی کنید در جایی با مشتریان ارتباط برقرار کنید که آنها حضور دارند. اینگونه باعث میشود تا با مشتریان سریعتر ارتباط برقرار کرده و با مشتریان درگیر شوید.

مقاله پیشنهادی: بازاریابی در شبکه های اجتماعی

  • مثل یک انسان رفتار کنید

پیشنهاد نهایی ما برای اینکه مشتری های شما دوست داشته باشند که با شما تماس بگیرند، حتی در صورت بروز مشکل، این است که مانند یک انسان صحبت کنید. شما باید با مشتریان خود بخصوص در شکه های اجتماعی مانند انسان ارتباط برقرار کنید. زبان رسمی و کتابی میتواند توخالی و غیر صمیمانه باشد. به عنوان مثال اگر مخاطبین در اینستاگرام برای شما نظر میگذارند سعی کنید از ایموجی ها در پیامتان استفاده کنید. مشتریان شما از این کار ها خوششن می‌آید و از برقراری ارتباط با شما هیجان زه میشوند.

 

 

 

 

نظرات