بیشتر بدانیم

سئو داخلی چیست؟ 10 فاکتور اصلی در سئو داخلی که باید آنها را بدانید!

سئو داخلی یکی از 3 بخش اصلی سئو است که در رتبه سایت در نتایج جستجو بسیار اهمیت بالایی دارد و تقریبا موفقیت در سئو بستگی به بهینه بودن سئو داخلی دارد! بهینه سازی یک سایت به 3 بخش اصلی سئو تکنیکال ، داخلی و سئو خارجی تقسیم میشود که در این مقاله میخواهیم سئو داخلی را توضیح دهیم و راهکار های بهبود سئو داخلی وبسایت را بگوییم. پس این مقاله را از دست ندهید.

اگر با سئو آشنایی ندارید پیشنهاد میکنم قبل از خواندن، مقاله سئو چیست را در سایت ویلاآرت مطالعه نمایید.

در چندین سال گذشته شاهد این بوده ایم که همه سئوکارها روی تکنیک های سئو خارجی و ایجاد بک لینک تمرکز کرده اند. اما واقعیت این است که اگر شما به اصول اولیه سئو در سایتتان اهمیت ندهید. سئو خارجی به اندازه کافی موثر و مفید نخواهد بود.

سئو داخلی (OnPage SEO) چیست؟

وقتی از سئو داخلی یا On-page SEOحرف می‌زنیم، منظورمون کارکردن روی تمام اصول و تکنیک‌­هایی هست که توی وب­سایت خودمونه، یعنی جاهایی که کاملا روش اختیار داریم. سئو داخلی همانطور که پیداست مربوط به همه بخش هایی میشود که داخل وب‌سایت به کار رفته اند و به بهینه سازی صفحات وب برای بهبود رتبه بندی موتور جستجو در وب سایت و کسب ترافیک ارگانیک اشاره دارد. علاوه بر انتشار محتوا های با کیفیت و مرتبط، سئو داخلی شامل بهینه سازی عناوین، تگ ها و برچسب های HTML و تصاویر میباشد. همچنین به این معنی است که وب سایت شما از تخصص ، اعتماد و اعتبار بالایی برخوردار است.

اهمیت سئو داخلی در چیست؟

سئو داخلی از آنجایی مهم است که اگر بهینه باشد به موتور های جستجو کمک میکند تا در بین صفحات سایت به راحتی حرکت کنند و محتوا های هر صفحه را به خوبی درک کنند. هر چه گردش در صفحات سایت برای موتور جستجو راحتتر باشد بنابراین موتور جستجو اهمیت بیشتر به آن وب‌سایت قائل میشود و موجب این میشود که در نتایج مربوطه رتبه خوبی کسب کند. گوگل نیز امروزه با استفاده از الگوریتم های خود در موارد بسیار زیادی خود را بهبود بخشیده است. از جمله این پیشرفت ها عبارت‌اند از:

  • درک اینکه کاربران در هنگام پرسش یک سوال دقیقا به دنبال چه چیزی هستند.
  • ارائه نتایج جستجو که با هدف کاربر هماهنگ است.

سئو داخلی علاوه بر اینکه اهمیت بالایی دارد نسبت به سایر بخش های سئو راحتتر است، چون شما دسترسی کاملی به عناصر یک صفحه دارید و میتوانید همه چیز را آنطور که میخواهید کنترل کنید برعکس بخش سئو خارجی که از سیگنال های خارجی مانند بک لینک تشکیل شده است. پس بنابراین اگر سئو داخلی را جدی بگیرید و به آن اهمیت بدهید خواهید فهمید که گوگل اهمیت بیشتری به سایت شما خواهد داد و در نتایج جستجو رتبه بهتری خواهید داشت. پس به 10 فاکتوری که در این مقاله میخواهیم به آن بپردازیم دقت کنید و آنها را به خاطر بسپارید.

مقاله پیشنهادی: بهترین شرکت طراحی سایت

10 فاکتور مهم در سئو داخلی

  • مفهوم E-A-T

E-A-T که مخفف Expertise، Authentity، and Trustworthiness است ، چارچوبی است که ارزیابی کنندگان گوگل از آن برای ارزیابی محتواسازان ، صفحات وب و وب سایت ها به طور کلی استفاده می کنند. گوگل همیشه سعی کرده است تا محتوا باکیفیت را شناسایی کرده و به آن ارزش بالایی بدهد و همیشه سعی کرده است تا محتوا های بی ارزش را از نتایح جستجو حذف کند و آنها را از معرض دید مخاطبین پاک کند. پس این بدان معنا است که E-A-T در نتایج جستجو ارگانیک نقش دارد و شما باید مفهوم E-A-T را در استراتژی سئو خود قرار بدهید.

  • عنوان صفحات (Title Tag)

برچسب عنوان(Title) یک برچسب HTML است که در بخش هدر هر صفحه وجود دارد. و کاربرد اولیه این تگ این است که موضوع اولیه آن صفحه را مطرح میکند. تک عنوان از آنجایی اهمیت بالایی دارد که در نتایج جستجو نیز زمانیکه کاربری کلمه ای جستجو میکند ابتدا عنوان صفحه شمارا میبیند و شما باید آنقدر عنوان خوب و جذابی نوشته باشید که کاربر تحریک به کلیک روی آن شود. عنوان یک صفحه به تنهایی تاثیر زیادی روی سئو سایت شما ندارد اما باید توجه داشته باشید که نوشتن عنوانی ضعیف و تکراری میتواند به سئو سایت شما آسیب بزند . پس مطمئن شوید که این عنصر در سایت شما بهینه شده باشد.

  • توضیحات متا (Meta Description)

از اوایل سئو توضیحات متا یک نکته بسیار مهم در سئو بوده است. همانطور که پیداست این متا برای نوشتن توضیحاتی درباره صفحه است که در نتایج جستجو زیر عنوان صفحات قرار میگیرد. درحالیکه گوگل اعلام کرده است که توضیحات متا در رتبه بندی صفحات کمک نمیکند اما شواهد بسیاری وجود دارد که این حرف را نقض میکنند. از جمله اهمیت های یک متا توضیحات بهینه برای صفحات عبارت‌اند از:

  1. افزایش نرخ کلیک و شاخص کلیدی عملکرد kpi 
  2. درک کیفیت صفحه
  3. درک آنچه وبسایت شما ارائه میدهد نزد گوگل
  • تاثیر تیتر ها در سئو داخلی (Headlines)

اگر میخواهید مطالبی که نوشته اید در جستجو دیده شوند و بازدید کننده به همراه بیاورد باید به یاد داشته باشید که تیتر های جذابی نوشته باشید. ایجاد یک عنوان در مقاله شاید خیلی اساسی به نظر برسد اما یک عنوان عالی میتواند نرخ کلیک بالایی بهمراه داشته باشد. به همین دلیل ایجاد آنها از نظر استراتژیک مهم است.

تاثیر برچسب ها و تگ ها در سئو داخلی

  • برچسب های سربرگ (Headers Tag)

برچسب های سر صفحه عناصر H1 تا H6 هستند که برای شناسایی عنوان ها و زیر عنوان ها در مقاله شما مورد استفاده قرار میگیرند. باید در بکار گیری این عناصر در سایتتان دقت کنید مثلا هر صفحه باید تنها یک H1 داشته باشد. نه بیشتر و نه کمتر! از تگ های H2 برای سر تیتر ها استقاده کنید و دیگر موارد. آنها میتوانند بطور غیر مستقیم روی رتبه وبسایت شما تاثیر بگذارند:

  1. آسانتر کردن مطالعه برای بازدید کنندگان
  2. مرتب سازی مقاله با استفاده از سرتیتر ها
  3. ارائه کلمات کلیدی در سر تیتر ها
  • محتوای بهینه شده

نوشتن محتوا بهینه شده به معنای نوشتن محتوایی با توجه به موتور های جستجو و کاربر است، یعنی شما باید هر دو آنها را در نظر بگیرید و مقاله ای بنویسید که برای هر دو آنها بهینه باشد. یک استراتژی در پشت محتوا نویسی قرار دارد که فراتر از تحقیق درمورد کلمات کلیدی است که باید به آن توجه کنید. همچنین این را باید در نظر بگیرید که شما دارید برای افراد محتوا مینویسید. بنابراین این محتوا باید با کیفیت و بهینه باشد.

مقاله پیشنهادی: اهمیت کلمات کلیدی در سئو

  • Keyword Cannibalization

بعضی از افراد فکر میکنند هر چه تعداد صفحات برای هدف قرار دادن یک کلمه کلیدی بیشتر باشد رتبه بهتری در آن کلمه خواهند داشت، اما این حرف کاملا اشتباه است و اینگونه نیست! هدف قرار دادن یک اصطلاح خاص در چندین صفحه می تواند باعث "آدم خواری کلمات کلیدی" شود که دارای عواقب بالقوه فاجعه آمیزی برای SEO شما باشد. وقتی چندین صفحه برای یک کلمه کلیدی رتبه بندی می کنید ، در واقع با خودتان رقابت می کنید. مهم است که مشخص کنید آیا آدم خواری کلمات کلیدی در وب سایت شما وجود دارد و یا بلافاصله آن را حل کنید.

  • بروزرسانی محتوا

بیشتر تولیدکنندگان محتوا روی ایجاد محتوای جدید متمرکز شده اند که فراموش می کنند محتوای موجود خود را بروز رسانی کنند. و این یک اشتباه است. بروز رسانی محتوای موجود و اینکه محتوا در چه وضعیتی قرار دارد بسیار مهم است زیرا به شما کمک می کند:

  1. ارزیابی کنید که آیا محتوا موجود به اهداف سئو خود رسیده است یا نه
  2. ارزیابی کنید که محتوای شما نیاز به تعقیر دارد و آیا قدیمی شده است یا نه
  3. مشخص کنید که وقتی کاربری آن را میخواند به هدفش میرسد یا نه

در نهایت باید بدانید که بروز رسانی محتوا خیلی در سئو وب سایت شما تاثیر میگذارد و باید به طور منظم اجرا شود.

بهینه سازی تصاویر در سئو داخلی

  • بهینه سازی تصاویر

افزودن تصاویر روش خوبی برای جذابیت بیشتر صفحات است. اما برای افزودن تصاویر باید مراقب باشید که سرعت سایت شمارا کند نکنند. بهینه سازی تصاویر به شما کمک میکنند تا از یک پارامتر مهم در سئو استفاده کنید و ارزش وب سایت خود را افزایش بدهید. بهینه سازی تصاویر مزایای بسیار زیادی دارد از جمله:

  1. فرصت رتبه بندی اضافی در بخش سرچ تصاویر گوگل
  2. تجربه کاربری بهتر
  3. زمان بارگیری سریع صفحه

بنابراین حتما از تصاویر با کیفیت و کم حجم استفاده کنید تا از ارزش تصاویر در سئو استفاده کنید. باید توجه داشته باشید که حتما آلت تصاویر را اضافه کرده باشید.

  • تعامل کاربر

افزایش عناصر SEO در وب سایت شما تنها نیمی از تلاش است!

نیمه دیگر این است که اطمینان حاصل کنید که کاربران گزاف گویی نخواهند کرد - اما درعوض ، آنها همچنان به مشاهده محتوای شما ادامه می دهند ، با آن تعامل می کنند و برای اطلاعات بیشتر به کار خود ادامه می دهند.

حفظ کاربران درگیر به خودی خود یک چالش بزرگ است ، اما مطمئناً عملی است. برای افزایش تعامل کاربر ، روی جنبه هایی از جمله سرعت سایت ، تجربه کاربر و بهینه سازی محتوا و سایر موارد تمرکز کنید.

 

 

حرف آخر

در نهایت باید بگیم که سئو داخلی نقش اساسی در وب سایت شما را ایفا میکند. زیرا شما باید ابتدا وب سایت را برای موتور های جستجو بهینه کنید تا آنها به راحتی بتوانند در سایت شما گردش کنند و سپس سراغ سئو خارجی شوید.


نظرات