بیشتر بدانیم

8 استراتژی بازاریابی اپلیکیشن که هر متخصص بازاریابی باید بداند!

8 روشی که هر متخصص بازاریابی اپلیکیشن و صاحبان کسب و کار باید بدانند

شناخت و درک تمامی استراتژی های بازاریابی اپلیکیشن،برای توسعه استراتژی کلی تون لازم هست. در نتیجه شما باید درک کاملی از هر استراتژی و همین طور تاثیر ترکیب استراتژی های مختلف داشته باشید. صرف نظر از بودجه، مخاطبان هدفتون و اینکه اپلیکیشنتون چه کاربردی داره این موضوع برای تمامی اپلیکیشن ها صادق هست.
این مقاله به 8 استراتژی مهم و ضروری بازاریابی اپلیکیشن پرداخته که نیاز دارید ازشون آگاه باشید و بدونید چطوری به کمک اون ها می تونید به بهترین بخش مشتریان هدف کسب و کارتون دسترسی پیدا کنید.

روش های بازاریابی اپلیکیشن

مقاله پیشنهادی: اپلیکیشن چیست؟

قبل از اینکه به استراتژیهای بازاریابی اپلیکیشن بپردازیم، لازم هست که ضرورت تحقیقات بازار رو بدونید. طبق گزارش International Business Review، روزانه بیش از 1000 اپلیکیشن جدید در App Store قرار می گیرند. در هر سطحی رقابت خیلی بی رحمانه است و شناخت رقباتون برای توسعه استراتزی کلی کسب و کارتون ضروری هست. تو این مقاله توضیح دادیم که تحقیقات بازاریابی چطوری بهتون کمک میکنه تا درک بهتری از کاربرد روش های بازاریابی اپلیکیشن داشته باشید. شما نیاز دارید تا در مراحل اولیه توسعه اپلیکیشنتون جواب سوال های زیر رو بدید تا از طریق تحقیقات بازار وسیع و گسترده بتونید اطلاعات مفیدی بدست بیارید.

  • مخاطب هدف شما چه افرادی هستند؟
  • چه کسی به اپلیکیشنتون علاقه داره؟
  • در حال حاظر رقباتون چطوری این بخش از بازار رو هدف گرفتند؟

همین طور پاسخ دادن به این سوالات باعث میشه تا بهترین زمان انتشار اپلیکیشن رو هم متوجه بشید. تعریف پرسونای مخاطبین یک راه هوشمندانه جهت توسعه ی استراتزی بازاریابی اپلیکیشن برای مخاطبان هدفتون هست. انتظار میره تا هر پرسونا نشان دهنده ی گروهی از مخاطبان هدفی باشند که علایق، رفتار و بسیاری از ویژگی های روان شناختیشون مشابه هم هست. به عنوان صاحب یک کسب و کار یا متخصص بازاریابی این وظیفه شماست که پاسخ نیاز های مشتری تون رو بدید و این فرآیند رو بهینه کنید. هر پرسونا با بخش بندی ویژگی های جمعیت شناختی، ترجیحات موبایلی و مولفه های منحصر به فرد مرتبط با اپلیکیشنتون مشخص میشه. 

محال هست بدون شناخت کامل مخاطبان هدفتون بتونید در ساخت و بازاریابی اپلیکیشن موفق بشید. شناخت مخاطبان هدفتون باعث میشه درآینده تصمیمات مبتنی بر این شناخت و تحقیقات بازاریابی تون بگیرید.

مقاله پیشنهادی: منظور از مخاطب هدف چیست؟

استراتژی بازاریابی اپلیکیشن

8 استراتژی ضروری بازاریابی اپلیکیشن

  • صفحه فرود و خبرنامه شما

داشتن صفحه فرود یک استراتژی ضروری در بازاریابی اپلیکیشن (موبایلی) محسوب میشه که به کاربرانتون اجازه میده تا در دسکتاپ و موبایل وب ازتون بیشتر یادبگیرند. زمانی که از طریق سئو می تونید کاربران جدیدی رو جذب کنید داشتن صفحه فرود یک راه مقرون به صرفه محسوب میشه. هنگام طراحی صفحه فرود اپلیکیشنتون بهتره که نمای کلی از چیزی که مخاطبانتون با نصب اپلیکیشن انتظار دارند داشته باشند ترسیم کنید. بهتره کاربر رو به شکل واضح دعوت به اقدام کنید. صفحه فرودتون شامل لینک های اپلیکیشن شما در App Store و Google Play Store باشه و با وجود اینکه اپلیکیشن شما نیاز های مخاطبتون رو به شکل ناخودآگاه بهش القا می کنه نمایش نظرات کاربران و گذاشتن اسکرین شات تجربیاتی که کاربران شما درباره ی اپلیکیشن شما داشتند ضروری هست.

همچنین شما باید خبرنامه وبسایتتون رو به روز نگه دارید. این راه دیگه ای هست که می تونید از SEO به منظور پیدا کردن مخاطبان جدید و دست پیدا کردن به مخاطبان هدفتون استفاده کنیید. نیاز هست که خبرنامه شما در تمامی کانال های رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته بشه و همین طور با استفاده از ابزارهای تحلیلی متوجه بشید که چه نوع محتوایی بیشترین سود رو برای استراتژی کلی کسب و کار شما داره. می تونید برای دستیابی به نتایج بهتر پست های کاربران مهمانتون رو به شکل خاص طراحی کنید و با خبرنامه های دیگه مشارکت داشته باشید. 

مقاله پیشنهادی: seo چیست؟

  • بهینه سازی App Store

بهینه سازی App Store یا (ASO)، فرآیند بهبود وضعیت اپلیکیشن شما در App Store و Google Play Store است. حتی اگر کمپین بازاریابی شما موفق بشه تعداد بسیار زیادی از مشتریان بالقوه ی شما رو به سمت اپلیکیشنتون هدایت کنه، هنوز برای اطمینان از نصب کامل اپلیکیشن توسط مخاطب نیاز هست اون رو خیلی خوب بشناسید.

  • بازاریابی رسانه های اجتماعی

به عنوان یک متخصص بازاریاب یا صاحب کسب و کار شما نمی تونید فعالیت در رسانه های اجتماعی رو نادیده بگیرید. در سال 2022 به طور میانگین هر کاربر دو ساعت و بیست چهار دقیقه از زمان یک روزش را صرف شبکه های اجتماعی می کند. پس نتیجه می گیریم که این یک کار هوشمندانه است که به شکل منظم در رسانه های اجتماعی و همین طور وبسایت پست بگذارید. 

محتوای شبکه های اجتماعی تون می تونه شامل مسابقات و محتواهایی باشه که خود مخاطب تولید می کنه. این موضوع بسته به کاربرد اپلیکیشن متفاوت هست. (این رو میتونید از تحقیقات بازارتون متوجه بشید.) اما بطور کلی رسانه های اجتماعی برای اپلیکیشن هایی بیشترین کاربرد رو دارند که می تونیم مولفه های اجتماعی رو در اون ها ببینیم. مثل اپلیکیشن های ورزشی و بازی. همین طور شما می تونید اپلیکیشنتون رو با رسانه های اجتماعی یکپارچه و متصل کنید تا کاربران بتونند محتوای اپلیکیشن شما رو در رسانه های اجتماعی شون به اشتراک بگذارند.

مقاله پیشنهادی: بازاریابی در شبکه های اجتماعی چیست؟

بازاریابی اپلیکیشن

  • اینفلوئنسر مارکتینگ

90درصد از خریداران باور دارند که اصالت یکی از عوامل مهم در تصمیم گیری شون محسوب میشه. اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده از اینفلوئنسرها به منظور دستیابی به کاربران جدید و ارتقای برند است. این استراتژی بازاریابی در سال های اخیر و همین طور با افزایش 65 درصدی بودجه شرکت های مختلف در سال اخیر بخش بزرگی از صنعت را دربرگرفته است. راه های زیادی وجود دارد که می توانید از اینفلوئنسر مارکتینگ به منظور دستیابی به اهدافتان استفاده کنید. شما می تونید نمونه های رایگان محصولتون رو به اینفلوئنسر بدید تا با دیگران به اشتراک بگذارن یا می تونید محصولتون رو در تلویزیون و رسانه ها تبلیغ کنید. مزیت تبلیغ پرداختی داشتن کنترل خلاقانه بیشتر هست، در حالی که پیشنهاد دادن محصولاتتون به یک اینفلوئنسر یک راه مقرون به صرفه و موثر جهت دستیابی به مخاطبان محسوب می شود. 

صاحبان اپلیکیشن هایی مانند اپلیکیشن مد می توانند از راه های منحصر به فردی با اینفلوئنسرها همکاری داشته باشند. به عنوان مثال اینفلوئنسرها می توانند از اپلیکیشن شما به منظور ساخت کاتالوگ مد و فشن استفاده کنند که می تونه بعدا در اپلیکیشن شما قراربگیره و در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته بشه. این بهترین راه هست که با یک دلیل منحصر به فرد عملکرد اپلیکیشنتون رو به مخاطب نشون بدید تا به واسطه ی علاقه ای که به یک اینفلوئنسر دارند از اپلیکیشن شما استفاده کنند. تبلیغات پرداختی تون رو در طول زمان برای بهترین نتایج برنامه ریزی کنید. شناخت مخاطبینی که قصد دارین جذبشون کنید و فعالیت هایی که قرار هست داخل اپلیکیشنتون توسط اون ها انجام بشه خیلی مهمه.

  • کمپین های Paid User Acquisition

منظور از Paid User Acquisition جذب کاربران جدید از طریق تبلیغات پرداختی است. موفقیت این استراتژی به برگزاری کمپین و برنامه ریزی هزینه تبلیغات در طول زمان به منظور دستیابی به بهترین نتایج است. مهمه که کاربرانی رو که قصد دارید جذب کنید خیلی خوب بشناسید و تمام مراحل و اقداماتی که کاربر باید داخل اپلیکیشنتون انجام بدهف بدونید. شما باید اطلاعات رو خیلی دقیق رصد کنید و حواستون به روند های تکراری در رفتار مخاطب باشه. متخصص بازاریابی بهتون کمک می کنه از طریق رصد کردن دفعات تکرار هر رفتار توسط کاربر به این نتایج دست پیدا کنید. بعد از اون شما گزارش هایی رو دریافت می کنید که شبکه های اجتماعی با بهترین عملکرد رو بهتون نشون میده. اگر شما بیشتر از یک اپلیکیشن دارید می تونید با ترویج همزمان اپلیکیشن هاتون نقش یک تبلیغ کننده و یا Publisher رو بازی کنید.

شاخص کلیدی عملکرد در بازاریابی اپلیکیشن

  • شاخص کلیدی عملکردتان را مشخص کنید

موفقیت استراتژی بازاریابی تون به شاخص کلیدی عملکرد گره خورده. شاخص کلیدی عملکرد کمپین هاتون و فعالیت های داخل اپلیکیشن نقش بسیار مهمی در دستیابی به هدفتون رو بازی می کنند. سنجش عملکردتون به وسیله ی شاخص کلیدی عملکرد باعث میشه دید واضحی از عملکردتون داشته باشید و بدونید کجاها نیاز به تغییرات دارید.
شاخص های کلیدی عملکرد مهمی که باید ازش آگاه بشین شامل موارد زیر میشوند:

  • تعداد کاربر فعال روزانه
  • تعداد کاربر فعال در هفته
  • تعداد کاربر فعال ماهانه
  • هزینه به ازای هر نصب
  • هزینه تبلیغات به ازای هر هزار نفر

همین طور باید نرخ تعامل، کلیک، بازگشت و نرخ ریزش را لحاظ کنید.

  • کمپین های بازگشتی

نرخ بازگشت درصد کاربرانی است که بعد از یک دوره فعالیت مشخص همچنان کاربر فعال شما محسوب می شوند. تحقیقات ما نشون میده که میانگین نرخ بازگشت در روز اول 26%، بعد از یک هفته 11%، بعد از سه هفته 7% و پس از یک ماه به 6% می رسد. لازم هست بدونید این نرخ بازگشت بسته به نوع اپلیکیشن و کاربردش می تونه خیلی متفاوت باشه. 

مطالعه ی مشابهی نشون داد که بازاریابان می توانند تمرکزشان را بر بازگشت به عنوان یک ابزار جهت افزایش سود دائم و بازگشت به ازای هر تبلیغ بگذارند.
هدف اینه متوجه بشیم مشتری هامون کجاها ریزش دارند وقبل از اینکه این اتفاق بیفته برشون گردونیم. با حفظ مشتریانتون در بلند مدت، شما شاهد درگیری بیشتر مخاطب با کسب و کارتون و همین طور درآمد بیشتری از سمت مشتریانی هستید که اپلیکیشن شما رو نصب کردند.

همین طور نرخ بازگشت به شما نشان میدهد که کدام بخش از کسب و کارتون نیاز به تغییر داره. به عنوان مثال اگر متوجه بشین نرخ بازگشتتون در روز اول خیلی پایینه ممکنه مشکلی در عضویت اپلیکیشنتون یا تجربه ای که به مخاطب ارائه میدید وجود داشته باشه.

  • بازاریابی ایمیلی

ساخت لیست ایمیلی یک راه قدرتمند برای به روز کردن دانش کاربران تون و ارسال پیشنهاد های هیجان انگیز به اون هاست. این استراتژی بازاریابی می تونه بهتون کمک کنه تا نرخ های بازگشت رو افزایش بدین و درامدتون بیشتر بشه. طبق تحقیقات شرکت Emarsys بازاریابی ایمیلی موثرترین راه بازگشت برای کسب و کارهای کوچک تا متوسط است. 81% از صاحبان کسب وکار به ایمیل به عنوان راهی برای متقاعد کردن کاربر جهت خرید نگاه می کنند و 80% از اون ها از بازاریابی ایمیلی به منظور بازگشت کاربران استفاده می کنند. 

یک مزیت فوق العاده ی بازاریابی ایمیلی بازاریابی هست که به نظر مشتری و علایقش احترام میگذارید. منظور از بازاریابی OPT اینه که محتوای شما فقط برای کاربرانی نمایش داده بشه که نشون دادند به مطالب شما علاقه مند هستند. همین طور بازاریابی ایمیلی یک راه بسیار موثر در ارائه خدمات منحصر به فرد به کاربران وفادارتون هست. دعوت به اقدام شما (CTA) برای کمپین های ایمیلی خیلی ضروریه. مطالعات شرکت Toast نشون میده که یک دعوت به اقدام به تنهایی منجر به افزایش 371 درصدی کلیک برای کمپین های ایمیلی می گردد.

مقاله پیشنهادی: ایمیل مارکتینگ چیست؟

همین طور خیلی مهمه که ایمیل هاتون رو برای دستیابی به بهترین نتایج شخصی سازی کنید.


نظرات