بیشتر بدانیم

بازاریابی در شبکه های اجتماعی چیست؟

منظور از بازاریابی در رسانه های اجتماعی، استفاده از رسانه های اجتماعی به منظور برقراری ارتباط با مخاطب هدف جهت خلق برند، افزایش فروش و مدیریت ترافیک وبسایت است. بازاریابی در رسانه های اجتماعی شامل انتشار محتوای غنی، گوش دادن به مخاطبان و درک کردن آن ها، درگیر کردن آن ها با برند، تحلیل و بررسی نتایج و انجام تبلیغات می شود. پلتفرم های عمده و اصلی رسانه های اجتماعی شامل فیس بوک، اینستاگرام، توییتر، لینک دین و... می شود.

همچنین ابزارهای مختلفی به منظور مدیریت کردن رسانه های اجتماعی طراحی شده اند تا به کسب و کار ها کمک کنند حداکثر استفاده را از رسانه های اجتماعی (که در بالاتر نام بردیم) ببرند. چه به دنبال خلق یک برند باشید یا رشد و توسعه کسب و کارتون، این مقاله بهتون کمک می کنه به هدفتون برسید.

پیشنهاد میکنیم قبل از خواندن این مطلب، مقاله شبکه های اجتماعی چیست را مطالعه نمایید!

بازاریابی در شبکه های اجتماعی

نگاهی کلی بر بازاریابی در رسانه های اجتماعی

در ابتدا بازاریابی در رسانه های اجتماعی با انتشار محتوا آغاز شد. کسب و کار ها با انتشار محتوا در رسانه های اجتماعی به دنبال افزایش ترافیک وبسایت و خوشبختانه افزایش فروششان بودند. خبر خوب اینه که به مرور زمان دیگه از رسانه های اجتماعی صرف تولید محتوا استفاده نمی شد. امروزه کسب و کار ها رسانه های اجتماعی را با اهداف گوناگونی استفاده می کنند. به عنوان اگه یک برند نگران این باشه که مردم پشت سرش چی میگن یا وقتی اسم برندشون میاد یاد چی میفتن قطعا گفتگو و تعاملات رسانه های اجتماعی رو تحلیل و بررسی می کنند و سوالات مخاطبانشون رو بی جواب نمی گذارند. 

اگر یک کسب و کار هدفش بررسی عملکرد در فضای رسانه های اجتماعی باشه باید نرخ مشاهده، تعامل و فروشش رو با یک ابزار تحلیلی آنالیز و بررسی کنه. همین طور اگر یک کسب و کار به دنبال دستیابی به بخش مشتریان خاصی باشد، قطعا باید تبلیغات هدفمند در رسانه های اجتماعی جز اولویت هاش باشه. به طور کلی 5 عاملی که پایین براتون نام می بریم به عنوان ابزار مدیریت رسانه های اجتماعی شناخته می شوند.

بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی چیست؟

بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی شامل پیداکردن محتوای مناسب برای شرکت شما در شبکه‌های اجتماعی و تکرار موفقیت‌ها می‌شود. صحبت کردن از عمل کردن آسان‌تر است. برای انجام این کار باید متوجه شوید که مخاطب شما به دنبال چه محتوایی است، این بهینه‌سازی کجا به کار شما می‌آید و اجرا (سپس آزمودن) راهکارتان است. ممکن است متوجه شده باشید که این روش به بهینه‌سازی موتورهای جست‌و‌جو (SEO) شباهت دارد. اما شباهت آن‌ها در کجا است؟ قرار دادن محتوای شما در جلوی چشمان مردم!

 

5 بخش کلیدی بازاریابی در شبکه های اجتماعی

5 مولفه ی کلیدی بازاریابی در رسانه های اجتماعی

  1. استراتژی
  2. برنامه ریزی و انتشار محتوا
  3. گوش کردن به مشتری و درگیر کردن مخاطب با کسب و کار
  4. تجزیه و تحلیل و گزارش دهی
  5. تبلیغات
  • استراتژی

قبل از اینکه به طور مستقیم وارد بحث تولید محتوا در رسانه های اجتماعی شویم، اجازه بدین یک قدم عقب تر بریم تا بتونیم تصویر بزرگتری داشته باشیم! خب گام اول اینه که استراتژی تولید محتواتون رو تعیین کنید. چه اهدافی دارید؟

رسانه های اجتماعی چطوری بهتون کمک می کنند تا به اهدافتون دست پیدا کنید؟ بعضی از کسب و کار ها به منظور آگاه کردن مردم درباره برندشون، بعضی ها هم به منظور افزایش فروش و ترافیک وبسایت از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند.
رسانه های اجتماعی همین طور بهتون کمک می کنند تا مخاطب رو درگیر برندتون کنید، کسب و کارتون به پاتوقی برای مشتری هاش تبدیل بشه یا به عنوان یک کانال حمایتی به مشتری هاتون خدمات بده. قصد دارید روی کدوم یکی از رسانه های اجتماعی تمرکز کنید؟

مقاله پیشنهادی: چگونه از اینستاگرام برای تجارتمان مخاطب جذب کنیم؟

همون طور که قبل تر گفتیم پلتفرم های اصلی رسانه های اجتماعی عبارتند از: لینک دین، اینستاگرام، فیس بوک، توییتر، پینترست، اسنپ چت و... . بهتر هست موقع شروع روی تعداد خیلی کمی از پلتفرم هایی که فکر می کنید مخاطبان بیشتری اونجا دارید تمرکز کنید. قصد دارین چه نوع محتوایی رو به اشتراک بگذارید؟ چه نوع محتوایی مخاطبانتون رو به بهترین شکل ممکن جذب میکنه؟ تصاویر، ویدیو ها یا لینک ها؟! محتوای شما قرار هست آموزشی باشه یا سرگرمی؟

یه جای خیلی خوبی که می تونید ازش شروع کنید تعریف کردن پرسونای بازاریابی تون هست که بهتون کمک می کنه جواب این سوال ها رو پیدا کنید. نیازی نیست که استراتژی بازاریابی تون برای همیشه ثابت باشه. شما می تونید بر اساس بازخوردی که از رسانه های اجتماعی تون می گیرید استراتژی تون رو دائما تغییر بدید.

  • برنامه ریزی و انتشار محتوا

بازاریابی رسانه های اجتماعی در کسب و کار های کوچک معمولا با حضور دائمی در رسانه های اجتماعی آغاز می شود. نزدیک به 3 میلیارد نفر از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند. با حضور در رسانه های اجتماعی این فرصت رو به برندتون می دید تا توسط مشتری های آینده ی کسب و کارتون دیده بشه. انتشار و تولید محتوا در رسانه های اجتماعی، به سادگی به اشتراک گذاشتن پست یک خبرنامه، یک تصویر یا یک ویدیو در رسانه های اجتماعی است. دقیقا مثل زمانی که قصد دارید در پروفایل فیس بوک تون یک مطبی جدید رو به اشتراک بگذارید. تفاوتشون در این هست که این بار شما هدفتون ساخت و تولید محتوایی است که از قبل تر برنامه ریزی شده باشه. همین طور، برای اینکه از نرخ مشاهده مخاطبانتون اطمینان حاصل کنید باید محتوای غنی که مخاطبتون دوست داره رو در زمان و به دفعات صحیح تولید کنید. 

مقاله پیشنهادی:  بهینه سازی اینستاگرام

در حال حاظر ابزار های متنوعی وجود دارند که در برنامه ریزی تولید و انتشار محتوا بهتون کمک می کنند تا قادر باشید محتواتون رو به شکل خودکار و در زمان صحیح تولید کنید. این باعث میشه زمان تون رو مدیریت کنید و درست در زمانی که انتظار میره مخاطبان بیشترین تعامل رو داشته باشند بهشون دسترسی پیدا کنید.

به مخاطبینتان گوش دهید

  • گوش کردن به مخاطبان و درگیر کردن آن ها با کسب و کار

همین طور که کسب و کارتون و رسانه های اجتماعی رشد می کنند، صحبت ها درباره ی کسب و کارتون بیشتر میشه. ممکن هست مردم نظراتشون رو زیر پست های شما بنویسند یا شما رو در پست های رسانه های اجتماعی شون تگ کنند یا به صورت مستقیم بهتون پیام بدهند. حتی ممکنه بدون اینکه خبردار بشید مردم تو رسانه های اجتماعی درباره ی برندتون صحبت کنند. بخاطر همین هم هست که کسب و کارها دوست دارند صحبت های مردم در رسانه های اجتماعی راجع به برندشون رو پایش کنند. اگر نظرشون درباره شما مثبت باشه این شانس رو دارید تا شگفت زده و خوشحالشون کنید، اگر هم این طور نیست شاید زمانش رسیده که مشتری هاتون رو بیشتر حمایت کنید و قبل از اینکه اوضاع بدتر بشه مشکل رو حل کنید.

شما می تونید در تمام رسانه های اجتماعی، اعلان هاتون رو به شکل دستی چک کنید. اما موضوع اینه که این راه موثر نیست و نمی تونید پست هایی رو که شما رو تگ نکردند ببینید. به جای این شما می تونید از یک ابزار به منظور متمرکز کردن تمامی منشن ها، پیام ها و همین طور پست هایی که شما رو تگ نکردند استفاده کنید.

تحلیل و بررسی در شبکه های اجتماعی

  • تحلیل و بررسی

در مسیرتون چه در حال تولید محتوا باشید چه درگیر کردن مخاطب با کسب و کارتون، قصد دارید بدونید آیا در بازاریابی رسانه های اجتماعی تون موفق بودید یا نه. آیا نسبت به ماه قبل به افراد بیشتری دسترسی پیدا کردید؟ در طول چه تعداد منشن مثبت دارید؟ چه تعداد از مردم هشتگ های شما را در پست های رسانه های اجتماعی شون استفاده کردند؟ هر پلتفرم از رسانه های اجتماعی، در سطح ابتدایی به چنین پرسش هایی پاسخ می دهد. شما می توانید برای تجزیه و تحلیل دقیق تر و عمیق تر یا مقایسه ی اثربخشی کارتون بین تمام رسانه های اجتماعی از ابزارهای تحلیلی دیگر استفاده کنید.

  • تبلیغ

زمانی که سرمایه بیشتری به منظور بازاریابی در رسانه های اجتماعی تان در اختیار داریدف تبلیغات یکی از مواردی هست که باید تو اولویت شما باشه. تبلیغات در رسانه های این اجازه رو به شما میده که به تعداد مخاطبان بیشتری نسبت به مخاطبان فعلی تان دسترسی پیدا کنید. این روزها پلتفرم های تبلیغات رسانه های اجتماعی به قدری قدرتمند شده اند که شما می تونید تعیین کنید دقیقا چه افرادی می توانند تبلیغات شما را ببینند. شما می توانید مخاطبان هدفتون رو بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی، علایق، رفتارشون و... مشخص کنید. زمانی که به شکل همزمان در حال اجرای تعداد زیادی کمپین های تبلیغاتی هستید شما می تونید از ابزارهای تبلیغات در رسانه های اجتماعی به منظور خودکار کردن فرآیندها، بهینه کردن تبلیغاتتون و یا ایجاد تغییرات کوچک استفاده کنید.

 

طراحی و توسعه وب سایت | ویلاآرت

 


نظرات