بیشتر بدانیم

شبکه اجتماعی چیست؟ مزایای استفاده از شبکه های اجتماعی

امروزه بیشتر افراد جامعه از گوشی های هوشمند استفاده میکنند و در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر، لینکدین، تیک تاک و ... فعالیت میکنند. پس بازاریابان حرفه ای میدانند که با استفاده درست از شبکه های اجتماعی جمعیت زیادی را میتوانند به سمت کسب کار ها روانه کنند. امروز میخواهیم درباره مزیت استفاده از بازاریابی شبکه های اجتماعی را برای شما بگوییم و همچنین انواع شبکه های اجتماعی و معروف ترین های آنها را به شما بگوییم.

تمامی برندها مشتاق این هستند تا مردم را در شبکه‌های اجتماعی شیفته و همراه خود کنند. این کار ارزان‌ترین راه برای افزایش شناخت برند و محصولات بازاری است. اما مطرح شدن در شبکه‌‌های اجتماعی به این سادگی‌ها هم نیست و اجرای آن تنها برروی یک پلتفرم نیز کافی نخواهد بود. این دقیقا همان جایی است که بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی وارد قضیه می‌شود. این روش میزان مشارکت مخاطبان شما را افزایش خواهد داد که همین امر باعث افزایش دسترسی به کسب و کار شما می‌‌گردد.

مقاله پیشنهادی: دیجیتال مارکتینگ چیست؟

شبکه های اجتماعی(Social Media) چیست؟

پلتفرم های رسانه اجتماعی، رسانه هایی هستند که هدف آن‌ها شامل دسترسی جوامع مختلف به محتوا غنی کاربرانشان می‌باشد. رفته رفته این پلتفرم ها به بازارهای جدید یا ابزارهایی نوینی برای بازاریابان تبدیل شدند. تیم ویلاآرت این مقاله را با هدف تعیین عوامل موثر بر استراتژی تولید محتوا و دیدگاه کاربران نسبت محتوا از نگاه بازاریابی محتوایی تهییه نموده است.

سوشیال مدیا مارکتینگ یا بازاریابی رسانه اجتماعی در واقع مجموعه اقدامات برای تولید و توزیع محتوا به جهت آگاهی، دیده شدن و تبلیغ کسب‌و‌کار و محصولات افراد در پلتفرم های مختلف سوشال‌مدیا از جمله اینستاگرام و توییتر یا پینترست و ... است. محتوایی که باید متناسب و مختص کاربران پلتفرم‌ها تولید و توزیع شود تا مورد توجه آنها واقع شده و به همین واسطه هدف کسب‌وکارها را تامین نماید.

مزایای استفاده از شبکه های اجتماعی

مزایای سوشیال‌ مدیا مارکتینگ یا بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

دلایل مختلفی وجود دارد که شرکت شما باید از بازاریابی در شبکه های اجتماعی استفاده کند. ما لیستی از چهار دلیل پر اهمیت را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

افزایش آگاهی از برند

طبق یک آمار نسبتا قدیمی در سال 2018، بیش از 3.2 میلیارد نفر در شبکه های اجتماعی در سراسر جهان حضور داشتند که بدون شک طی 4 سال اخیر به این تعداد افزوده شده! با توجه به تعداد زیاد افراد در شبکه های اجتماعی، چه در داخل ایران و چه در کشور های خارجی میتوان یقین کرد که این پلتفرم‌ها فضای بسیار مستعدی برای شناخته شدن بهتر برند ما هستند.

سوشیال‌مدیا تاثیرات مسقیم و غیر مستقیم بسیاری برای کسب‌وکار ما دارد، به عنوان مثال با اشتراک گذاری لینک وبسایت خود در این فضا میتوانید بازدید وبسایت خود را بالا برده و از راه سئو بازدیدکنندگان بیشتری از طریق مرورگر ها دریافت نمایید.

مقاله پیشنهادی: سئو چیست؟

ایجاد سرنخ و تقویت و تسریع پروسه

تبلیغ و اشتراک گذاری محصولات و خدمات در رسانه‌های اجتماعی یک روش ساده و موثر برای افزایش سرنخ‌های فروش و بهبود نرخ تبدیل فروش است، زیرا شما برای افراد و جامعه‌ای محتوا ارائه خواهید کرد که احتمال جذب و دنبال کردن شما توسط آن‌ها بالا می‌باشد. چند نمونه از روش های متداول برای افزایش تعامل و ارتباط با مخاطبین در شبکه های اجتماعی:

  1. طراحی مسابقه و معرفی برنده و اهدائ جایزه
  2. لینک وب‌سایت خود را در بخش بایو پروفایل قرار دهید
  3. ارتباط مستقیم با مخاطبین در لایو
  4. پیاده سازی کمپین های بازاریابی
  5. ارائه محصولات و خدمات با اعلام حراج رقابتی به طور هفتگی یا ماهیانه

تقویت روابط با مشتریان

با ارتباط و تعامل با فالوورها و دنبال کننگان یا همان مخاطبین شبکه های اجتماعی خود، می توانید بین آنها و برند خود یک ارتباط معنی‌‎دار، مثبت و پایدار ایجاد کنید. یکی از موثرترین کار ها صحبت کردن و ارتباط مستقیم با مخاطبین هست، مثلا در لایو یا پاسخگوویی بعد از انتشار پست های دایرکت...

در واقع مثل یک مخاطب حضوری با آنها رفتار کنید، از آن ها سوال بپرسید و بگذارید از شما نیز بپرسند و پاسخ دهید.

از رقبا بیاموزید

شبکه‌های اجتماعی یک منبع عالی برای کسب اطلاعات و تحلیل فعالیت‌های رقبا است، شما می‌توانید به استراتژی‌های آنها، محصولات مورد تبلیغشان و کمپین‌هایی که اجرا می کنند و سطح تعامل آنها با مخاطبانشان دسترسی داشته باشید و با توجه به این اطلاعات رویکرد و روش خود را اصلاح یا تقویت نمایید. استراتژی شما براساس اینکه مخاطبانتان در چه پلتفرمی و چه ساعتی از روز را صرف می کنند ، متفاوت خواهد بود.

انواع پلتفرم های شبکه های اجتماعی

قبل از اینکه بیشتر به سوشیال مدیا مارکتینگ بپردازیم، شاید بهتر باشد پلتفرم های مختلف را بررسی کنیم

  • فیس‌بوک

کاربران: 1.9 میلیارد کاربر فعال روزانه در سراسر جهان

تعامل تجاری: B2C

مناسب برای: آگاهی از برند، تبلیغات

  • توییتر

کاربران: 229 میلیون کاربر فعال روزانه در سراسر جهان

مخاطبان: در درجه اول هزاره ها

تعامل تجاری :B2B و B2C

مناسب برای:آگاهی از برند؛ روابط عمومی

  • اینستاگرام

کاربران: ماهانه 1.393 میلیارد کاربر فعال

مخاطبان: در درجه اول نسل هزاره‌ها

تعامل تجاری: B2C

مناسب برای: آگاهی از برند، تبلیغات

  • LinkedIn

کاربران: ماهانه 675 میلیون کاربر فعال در سراسر جهان

مخاطبان: از متولدین 40 شمسی و هزاره ها

تعامل تجاری: B2B

مناسب برای: توسعه تجارت و بازاریابی

  • یوتیوب

کاربران: بیش از 2 میلیارد کاربر ماهانه در سراسر جهان وارد سیستم می شوند

مخاطبان: هزاره ها و نوجوانان

تعامل تجاری: B2C

مناسب برای: آگاهی از برند؛ سرگرمی و فیلم های آموزشی

  • Pinterest

کاربران: ماهانه 445 میلیون کاربر فعال در سراسر جهان

مخاطبان: بزرگسالان و جوانان

تعامل تجاری: B2C

مناسب برای: تبلیغات بصری؛ الهام بخشی و خلاقیت

استراتژی تولید محتوا در شبکه های اجتماعی

چگونه می‌توان یک استراتژی محتوایی و بازاریابی مناسب برای شبکه های اجتماعی تهیه کرد؟

  • تحقیق درباره پرسونا و جامعه هدف کسب‌و‌کار

اولین قدم برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی این است که پرسونا و مخاطب هدف شما چه کسانی هستند تا بتوانید نیازها و علایقشان را به طور مناسب هدف قرار دهید. به عنوان مثال اگر محصول شما لباس ورزشی استرج و کفش رانینگ هست، پس بیشتر در میان نوجوانان و جوانان باید به دنبال پروسنا مخاطب خود باشید. با در نظر گرفتن شخصیت و مخاطبین، می توانید تعیین کنید که چه محتوایی مشتریان بالقوه‌ای که می خواهید را جذب برند شما می کند و چگونه خواهید توانست محتوای جذاب برای آن‌ها ایجاد کنید.

  • مشخص کردن پلتفرم مورد نظر ( نمیتوان در همه رسانه ها حضور داشت)

تعیین اینکه در کدام پلتفرم‌ها محتوای خود را به اشتراک می‌گذارید بسیار مهم است. برای این سوال که برند شما از کدام پلتفرم‌ها استفاده کند، لزوماً یک پاسخ درست یا غلط وجود ندارد، جواب این سوال پلتفرم‌هایی است که مخاطبین شما احتمالا بیشتر در آن‌ها وجود دارند. بسیار مهم این است که بدانید مخاطبان بالقوه شما امروز کجایند و احتمالا فردا کجا خواهند بود.

  • تولید محتوای کاربر پسند و جذاب

با میلیون‌ها کاربر شبکه‌های اجتماعی، تردیدی وجود ندارد که حداقل برخی از دنبال‌کننده های شما، یا افرادی که به طور روزانه پروفایل شما را مرور می کنند، محتوای رقبای شما یا سایر کسب‌و‌کار های موجود در صنعت شما را نیز دیده اند. به همین دلیل شما باید در حد توان محتوای جذاب و رقابتی تولید نمایید که دلیلی برای دنبال کردن و تعامل شما و بینندگان باشد.

  • برنامه ریزی و هدف گذاری برای فعالیت ها

  • بررسی و تجزیه و تحلیل روند اکانت

 

اگر از این مقاله خوشتان آمد پیشنهاد میکنیم مقاله سیستم مدیریت یکپارچه چیست را هم مطالعه کنید.


نظرات