بیشتر بدانیم

طراحی تجربه کاربری(UX) چیست؟ راهنما کامل طراحی تجربه کاربری

در دنیای تجارت همیشه رقابتی، هیچ کسب‌وکاری بدون داشتن وب‌سایت نمیتواند دووم بیاورد. دلیل خیلی ساده ای هم دارد، یک وب‌سایت 24 ساعت شبانه روز برای شما کار میکند و شمارا تبلیغ میکند که هیچ کارمندی نمیتواند این کار را بکند. بیشتر بازاریابان بر جذب رابط ها، محتوا عالی و تکنیک های برتر بازاریابی برای جذب مشتری و تبلیغات خود تمرکز میکنند. با این وجود، در شلوغی ساخت‌وساز و تبلیغات، اغلب فراموش میکنند که محتوا عالی یا طراحی زیبا باید با یک تجربه کاربری خوب و عالی پشتیبانی شود.(UX)

مقاله پیشنهادی: تفاوت UI و UX چیست؟

تجربه کاربری چیست؟

تجربه کاربری یا همان UX(user experience) شامل تمامی احساس و تعاملی میشود که کاربران با سیستم برقرار میکنند. منظور از سیستم میتواند شامل وب‌سایت، وب اپلیکیشن ها، نرم افزار دسکتاپ، برنامه های موبایل یا هر چیز دیگری باشد. این یعنی شما هر گونه فعالیت و تعاملی که با یک وب‌سایت یا برنامه ای برقرار میکنید به تجربه کاربری برمیگردد که در فروش بیشتر و سئو بسیار تاثیرگذار است.

اگر با سئو آشنایی ندارید مقاله سئو چیست را مطالعه نمایید.

اهمیت تجربه کاربری در طراحی سایت

چرا طراحی تجربه کاربری یک امر ضروری است؟

به زبان ساده، از آنجا که UX تلاش میکند تا نیاز های کاربران را برآورده کند به همین جهت از اهمیت ویژه ای برخوردار است، هدف اصلی UX ارائه تجربه های مثبتی است که کاربران را نسبت به محصول یا برند وفادار نگه دارد. علاوه بر این یک تجربه کاربری خوب میتواند حس خوب را در کاربران ایجاد کند تا بتوانید بیشتر با آنها در تعامل باشید. در این صورت شانس موفقیت شما در کسب و کارتان خیلی بیشتر از قبل خواهد بود.

تفاوت بین رابط کاربری با تجربه کاربری

تفاوت بین رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX)

اگر محصولی را به عنوان بدن انسان تصور کنید، استخوان ها کدی را نشان میدهند که به آن ساختار میبخشد. اندام ها طراحی UX را نشان میدهند، اندازه گیری و بهینه سازی در برابر ورودی برای پشتیبانی از عملکردهای زندگی و طراحی UI نیز نشان دهنده ظاهر کلی و لوازم آرایشی بدن است. UI بدون UX مانند نقاشی ای است که بدون فکر و طرح روی بوم میکشند و همچنین UX بدون UI مانند قاب مجسمه‌ای است که هیچ کاغذ خمیر و رنگی روی آن وجود ندارد. بنابراین یک تجربه عالی محصول با UX و پس از آن UI شروع میشود، هر دو برای موفقیت کسب‌وکار ضروری هستند.

مقاله پیشنهادی: UI چیست؟

اهمیت یک تجربه کاربری خوب برای کسب‌ و‌ کار ها

تمرکز بر روی همه موارد از جمله کاربر!

اگر میخواهید محصول شما موفق باشد، باید یک تجربه کاربری خوب را ارائه دهید و روی آن سرمایه گذاری کنید! یک طراحی UX خوب مبتنی بر هدف و کاربر محور است. به شرطی که محصول شما به مردم کمک کند تا نیازهایشان را برآورده کنند. آنها ارزش کار شما را میبینند و این باعث میشود تا تجربه خوبی از شما داشته باشند. همین کار کافی است برای اینکه آنها به برند شما وفادار بمانند و آن را در میان رقبا برجسته کنند.

ویژگی و مزایای تجربه کاربری

مزایای یک تجربه کاربری خوب

همانطور که تا اینجای کار متوجه شده‌اید، UX در طراحی سایت بسیار مهم است زیرا یک تجربه کاربری خوب سعی دارد نیاز های مشتریان را برآورده کند و هدف آن ارائه تجربه مثبتی است که کاربران را نسبت به محصولات یا برند شما وفادار کند.
متاسفانه بسیاری از شرکت ها که وب‌سایت دارند از اهمیت طراحی UX خبر ندارند و از ویژگی هایی که یک تجربه کاربری خوب میتواند به آنها بدهد اطلاعی ندارند.

  • بهبود رتبه سئو در گوگل

اگر دقت کرده باشید همه صفحاتی که در جستجو ها بالا هستند یک فرق اساسی با سایر صفحات دارند، همه آنها طراحی UX عالی دارند. زمان آن که سئوکار ها سعی میکردند با پر کردن کلمات کلیدی هدف خودشان در صفحه مربوطه به لینک های بالاتر برسند تمام شده است. با گذشت زمان گوگل تعقیرات زیادی را در موتور جستجو خود ایجاد کرده و صد ها معیار برای رتبه بندی در نظر گرفته است تا تعیین کند چه صفحه ای باید در نتایج بالا قرار بگیرد.

از جمله این معیار ها، طراحی UX یک سایت است. برای اینکه رتبه سایت شما بهتر باشد باید کاربرپسند و ریسپانسیو باشد. UX خوب به تحقق بخشیدن به جنبه های مختلف از جمله سرعت سایت، ساختار سایت و پیمایش آن کمک میکند و همه این موارد از جمله بهینه سازی سایت برای موتور جستجو است که برای سئو مفید است.

مقاله پیشنهادی: سئو چیست و چه اهمیتی دارد؟

  • فروش بالاتر

یک سایت خوب که از لحاظ تجربه کاربری عالی باشد و بتواند حس خوب را به مشتریان خود انتقال دهد طبیعتا فروش بیشتر هم خواهد داشت. به این مثال بین دو فروشگاه لباس دقت کنید:

  1. وب‌سایت شماره A دارای فیلتر های عالی است که به کاربران خود اجازه میدهد جستجو هارا بر اساس جنسیت، سبک، رنگ، نوع، مارک، اندازه و قیمت محدود کنند.
  2. وب‌سایت شماره B فیلتر ندارد، همه محصولات بدون هیچ دسته بندی ای به کاربر نشان داده میشود.

شما به عنوان کاربر، کدام فروشگاه را انتخاب میکنید؟

بیشتر مشتریان فروشگاه A را انتخاب میکنند چون به آنها اجازه میدهد تا محصول مورد نظر خود را سریعتر پیدا کنند. و این قدرت طراحی تجربه کاربری است. چه یک وب‌سایت معمولی باشد یا چه فروشگاه تجارت الکترونیک، با یک طراحی UX خوب میتوانید اعتماد مشتریان را بدست آورید و در نهایت فروش بیشتری داشته باشید.

  • وفاداری به برند را در مخاطب افزایش دهید

یک تجربه کاربری خوب، مشتریان را وادار میکند تا برای استفاده مجدد یا خرید بیشتر به کار خود ادامه بدهند. شرکت هایی که تجربه کاربری را جدی میگیرند در چندین سال آینده برتری خاصی نسبت به رقبا خود خواهند داشت، دلیل بسیار ساده ای هم دارد. مشتریان راضی نه تنها پول خرج میکنند و باز میگردند بلکه آنها همچنین طرفداران نام تجاری شما میشوند و تجارت شمارا به دوستان و آشنایان معرفی میکنند.

مقاله پیشنهای: مشاغل موجود در طراحی سایت و برنامه نویسی

  • زیبایی به تنهایی کافی نیست

مهم نیست که چقدر محتوای شما عالی است، این بخش های تصویری وب‌سایت شما است که ابتدا توجه بازدیدکنندگان را جلب میکند. اما زیبایی به تنهایی کافی نیست! سایت شما باید سریع بارگیری شود و تمام عناصر اصلی طراحی برای اطمینان از ناوبری روان، عملکردی داشته باشند. و این همان جایی است که طراحی UX مطرح میشود. اگر وب‌سایت شما با توجه به کاربر ساخته شده باشد، قطعا تجربه به یاد ماندنی ای را به کاربر ارائه میدهد.!

 

طراحی و توسعه وب سایت | ویلاآرت

 

حرف آخر

اگر میخواهید کسب‌وکارتان به برتری خاصی نسبت به رقبا برسد و در رده های بالا صنعت خود باقی بمانید، یک طراحی تجربه کاربری ضروری است. علاوه بر تمامی مزایایی که درباره طراحی UX گفته شد، طراحی UX نیز میتواند در صرفه‌جویی هزینه های توسعه کمک کند.


نظرات